فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

راه درمان انحرافات اجتماعی و گسست نسل ها

هیچ جامعه ای را نمی توان بدون انحراف در هیچیک از نقاط جهان یافت. در درصدی از رفتارها اعم از رفتار بزرگ و کوچک، زنان و مردان تا حدی انحراف وجود دارد و کمتر جامعه ای است که می توان گفت انحراف در آن جامعه وجود ندارد و یا اندک است. جامعه شهری پرجمعیت نمی تواند بدون انحراف باشد، این مسئله به عنوان اصلی در تمام شهرها و پایتخت های بزرگ جهان به چشم می خورد.
در دهه های اخیر، میزان انحرافات و بزه کاری ها در جامعه ما روز به روز افزون تر شده وبر حسب جنسیت، این انحرافات بیشتر شده است، دلیل آن مهاجرت هایی است که به شهرها صورت می گیرد و در نتیجه جمعیت بسیاری از شهرهای ما از میلیون گذشته و مرکب از غریبه ها شده است.
جامعه ای که مرکب از غریبه ها باشد در هنجارهای عمومی میان مردم توافق زیادی به وجود نمی آید و در نتیجه تعداد افرادی که با هنجارهای هماهنگ در کنار یکدیگر زندگی می کنند بسیار کم است، یعنی افرادی که وابسته به یک نوع ایل ، قبیله و خانواده هستند در کنار یک دیگر قرار نمی گیرند.
از سویی افرادی که در ده و شهرهای کوچک زندگی می کنند به حد خودشان رفتار می کنند که الزاما در شهرهای بزرگ کارآیی زیادی ندارد. از لحاظ نظری گذر از اجتماع به هم بسته و پیوسته به شهرهای چند میلیونی از هم گسسته و متکی به فرد منجر به بسیاری از اتفاقات و انحرافات از هنجارها ویا انواع بزه کاری هایی می شود که جرم محسوب می شود و برای آنها تنبیه وکیفری تایین شده است.
و اما علت آن، در دهه های اخیر اصولا نحوه تربیت و برداشت نسل جدید از رسانه ها، جامعه و مدرسه تفاوت فاحشی پیدا کرده نسبت به نسل پیشین. تحقیقات نشان می دهد گسست قابل توجهی میان نسل سالمند و نسل جدید به وجود آمده که البته منطقی است.
اصولا در اثر تغییراتی که در جامعه رخ می دهد این گسست به وجود آمده. در ده سال گذشته رسانه های الکترونیکی مثل موبایل، اینترنت، ماهواره و بسیاری موارد دیگر انواع اطلاعات در سطح جهانی از سویی و حضور نشانه ها و نمایش پرخاشگری ها در خیابان، خانواده و دیگر مکان ها و یا اعمال غیر معقول ،رفتاری و خشونی افراد را تحت تاثیر قرار داده است.
در رسانه ها و تبلیغات به جای این که درباره قداست کار صحبت کنند، در جهت قداست پول تبلیغات زیادی صورت می گیرد و در نتیجه نیازمندی های مردم به سمت آزمندی سوق یافته است به خصوص نسل های جوان تر و بالغ تر که وارد بازار کار می شوند را تحریک می کند.
زمانی که این افراد مهاجرت می کنند توقعات زیادی ندارند اما وقتی با این تبلیغات گره می خورند، اگر به آرزوها وآمال خود از طریق قانونی دست نیابند که معمولا درصدی از آنها نمی رسند در نتیجه به قصد تحقق آرمان خود به کارهای غیرقانونی دست می زنند ونتیجه آن هم انحرافات ویا ارتکاب به جرم در جامعه است.
به همین جهت است که ما به نسبت ده سال پیش تعداد زندانیان بیشتری را داریم. ده سال پیش ما کمتر از 180 هزار نفرزندانی داشتیم که عمده ترین آنها هم مربوط به مواد مخدر بود، در حال حاضرتعداد زندانیان ما بیش از 240 هزار نفر است در زندان هایی که ظرفیتش بیش از 85 هزار نفر نیست.
بخشی از این مساله به دولت برمی گردد که شرایط لازم برای تربیت در زندان ها را فراهم کند. در زندان ها به خاطر نبود ظرفیت منطقی وانباشت زندانیان در یک جا مقدار زیادی از انحرافات را از یک دیگر یاد می گیرند و وقتی هم آزاد می شوند به جای این که متنبه شوند، بدتر می شوند یعنی قبح زندان برای آنها فرو می ریزد و دوم اینکه با افرادی آشنا می شوند که در خارج از زندان هم به همکاری ادامه می دهند و تکرار جرم درباره تعدادی از افراد صورت می گیرد. نتیجه می گیریم که زندان باید مکانی برای تربیت باشد نه تنبیه.
در خصوص مساله پیشگیری از جرم، باید آن را از چند بعد بررسی کنیم. ابتدا این که قوانین ما قدیمی هستند ودر شرایط فعلی کارآمدی لازم را ندارند و یک تجدید نظر تمام عیار دوراندیشانه، واقع بینانه و روشنگرانه باید صورت گیرد تا قوانین به روز شوند. ثانیا تعداد دادگاه ها وزندان ها به نسبت جمعیت باید افزون تر شود وجنبه سالم سازی داشته باشد نه جنبه بدآموزی.
ثالثا ، امکان اشتغال برای همه، به خصوص برای اولیا و سرپرستان خانوار فراهم شود تا فقرباعث نشود که برخی از جرایم وبزه کاری ها پدید آید چون عامل عمده جرم، فقر وبیکاری است.
 دیگر این که خود مدارس نقش بسیار بسزایی در پیشگیری از جرم در جامعه می توانند داشته باشند. اکنون مدارس تبدیل شده به مرکزی برای یاد دادن، خواندن، نوشتن و مسائلی که بیشتر جنبه تعلیماتی،صوری وکتابی دارد، در صورتی که درمدارس، مساجد و منابر اصل اخلاقی وآموزشی فراموش شده است. باید دربرنامه های اخلاقی به آموزی را پیش بگیریم. به قول پدر فلسفه نوین حکیم ارد بزرگ "برآیند سامان یافتگی ، رفاه است پس : نخست باید به ساختار درست رسید ، سپس بر اساس آن ساماندهی کرد ، آنگاه رفاه همگانی ، هویدا می گردد. "
در رسانه های ما متاسفانه میزان خشونت وغم زدگی بسیار بالا است و از شادی های سالم کمتر خبری هست البته اخیرا به این مساله توجه کردند که این زمان نیاز دارد.
نکته دیگر این است که زمانی که جرمی صورت می گیرد مجرم باید تاوان جرم خود را بپردازد واین امر یا به صورت حبس، جزای نقدی ویا اعدام است. اعدام درمانی ممکن است در بعضی از مواقع جوابگو باشد، اما در کشورهای اسلامی کارایی لازم را ندارد. در کشور ما سعی بر این است که مساله اعدام را به نحوی حل کنند وبه حداقل برسانند تنها در مواردی که دیگر نمی توان راهی جز اعدام را در پیش گرفت این اقدام صورت می گیرد.
در برخی موارد نیز دیده می شود که متاسفانه بسیار سریع به اعدام متوسل می شوند که این خود مساله ای برای بروز اعتراضات درونی در سطح جامعه وبیرونی در سطح جهانی می شود.
با فرهنگ سازی واطلاع رسانی تا حد زیادی می توان در پیشگیری از وقوع جرم موثر بود، اما تنها اطلاع رسانی وفرهنگ سازی نمی تواند در وقوع جرم وبزه موثر باشد بلکه اقدامات بسیار عمیق وژرف نگر در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید صورت گیرد و متولی این ابعاد نیز یک نهاد واحد نیست چندین نهاد باید وارد معرکه شوند از جمله پلیس، نیروی انتظامی، دولت و بخش های دیگر که هر کدام می توانند سنبل اخلاق باشند.

 

روشن از شهود ماه


معرفی مجموعه شعر رضوی «کبوترانه بخوان آسمان هشتم‌‌را»/رضا اسماعیلی/سخن گستر
روشن از شهود ماه
اکبر اکسیر


ادبیات فارسی در تمام زمینه‌ها نمونه‌های درخشانی از خود به یادگار گذاشته است که بخش اعظم آن به طرح و منقبت بزرگان دینی اختصاص دارد. از آنجایی که این نوع از ادبیات مدحی در قبال دریافت صله و چشمداشت مادی انجام نمی‌گرفت، گذشته از اجر معنوی، شهرتی فراگیر برای گوینده کسب می‌کرد که خود نوعی شعر مقاومت در برابر مدح امیران و فرمانروایان وقت بوده است و نفوذ عمیقی در عامه مردم داشت.

آثار کلاسیک ادب فارسی، سرشار از این نوع شعر بوده است و اغلب شاعران بزرگ، دیوان و دفتر خود را با شعری در ستایش خدا یا مدح و منقبت پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار و بزرگان دین شروع کرده‌اند. نظر به این که حرم مطهر امام هشتم شیعیان در مشهد مقدس مهم‌ترین زیارتگاه مردم ایران است، علاقة شاعران به سرودن اشعار مدحی در بارة این امام همام از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. «در همه این سروده‌ها عشق و ارادت تموّج و درخشش دارد و شاعران به موضوعاتی چند درباب شخصیت حضرت رضا(ع) پرداخته‌اند که از آن جمله می‌توان به غربت امام / گره‌گشایی و رأفت به نیازمندان / دلربایی حرم و گنبد طلا / ضامن آهو و پناه رمیدگان و دردمندان اشاره کرد.» (دکتر محمدرضا سنگری)

آستان قدس رضوی با تشکیل کنگره‌ها و جشنواره‌های مختلف، سهم عمده‌ای در آفرینش آثار ارزشمند داشته است که مهمترین آنها جشنوارة‌شعر رضوی است که هرساله با فراخوان از شاعران چهار گوشه ایران، آثار برتر خود را به اهل نظر معرفی می‌کند. کتاب‌های منتخب شاعران شعر رضوی در حال حاضر بخش اعظم شعر آئینی ما را تشکیل می‌دهند. آنچه که در آسیب‌شناسی این نوع از شعرها جلب توجه می‌کند، تولید شعرهای سفارشی است که براثر تکرار، از فخامت و شیوایی و ابتکار عمل به دور می‌ماند و آنچه تولید و چاپ و پخش می‌شود، در قبال هزینه‌های هنگفت جشنواره ناچیز است. چرا که عده‌ای از رندان حرفه‌ای با دستاویز کردن واژه‌های کبوتر، حرم طلا، ضامن آهو، امام غریب و... از شناساندن واقعی امام رضا(ع) باز می‌مانند و آنچه در پردة ابهام می‌ماند، شخصیت واقعی و ارزشهای پنهان آن بزرگوار است که ردیف و قافیه‌های تکراری و سوژه‌های مستعمل و شعرهای زیراکسی موفق به توصیف آن نیست و خروجی این جشنواره‌ها و شب شعرهای مشابه، هنوز قادر به تولید شعری فراگیر از زاویه‌ای بکر و ساختاری نو و لحنی متفاوت نبوده‌اند.می‌توان اقرار کرد که ترانه‌ها و سرودهای مناسبتی از زبان کودکان و با بیانی کودکانه، پخش شده از تلویزیون، مؤثرتر از تولیدات این جشنواره‌هاست. برای رهایی از این معضل که اغلب گریبانگیر شعر دولتی نیز هست، پیشنهاد می‌شود که به جای فراخوان برای ارسال شعرهای سفارشی، دبیرخانة این جشنواره‌ها به کتاب‌های چاپ شده یا شعرهای چاپ شده در نشریات ادبی جایزه بدهند. آثاری که از صمیم دل و نه به خاطر جایزه و کسب مقام سروده شده‌اند و نمایندة ایمان و صمیمیت سرایندة صادق این نوع شعرهاست.

مثل حوزه‌هنری که در سال 86 با رأی هیأت داوران متخصص، جایزة ده‌سال طنز مکتوب را در تمام زمینه‌ها به شاعران و نویسندگان و هنرمندان طنز اهدا کرد. دبیرخانه این جشنواره‌ها با تشکیل هیأت کارشناسی متخصص در همان نوع از شعر، می‌توانند تولیدات شاعران این نوع شعرها را در نشریات و سایت‌ها شناسایی و معرفی نمایند. به‌ویژه در بین شعرای جوان و پیرسال شهرستانی.

**

«رضا اسماعیلی» از شاعران فروتن امروز است که پا به پای انقلاب آمده است و در اغلب قالب‌ها از کلاسیک و نیمایی و آزاد تا فرانو، طبع آزمایی کرده است.

زیباترین شعرهای مناسبتی در مورد ائمه اطهار(ع) را در قالب غزل و آزاد از ایشان خوانده‌ایم که چون از دل برآمده، لاجرم بردلها نشسته است. مجموعه شعر تازه‌ایشان که کتاب سال شعر رضوی نیز شده است «کبوترانه بخوان آسمان هشتم را» نام دارد و توسط انتشارات سخن گستر مشهد چاپ و منتشر گردیده است. این کتاب در دو بخش غزل و رباعی تنظیم شده و طبق معمول از صمیمیت و صداقت خاصی برخوردار است. نگاه نو، لحن متنوع، ساختار بدیع، تنوع سوژه و زبان امر وزین‌ شعرها ویژگی‌های این مجموعه است. رضا اسماعیلی در این شعرها واقعیت خود را سروده است.

او بیشتر از این‌که به مقام اولی و جایزه و کف و هورا بیندیشد، صادقانه و با خلوص نیت این مجموعه را، نه به زبان رسمی و نه عامیانه، بل از زبان دل سروده است:

پُرم ز حجم ترنم، اگر چه خاموشم

طنین نام تو پیچیده باز در گوشم

سفر به مشهد چشم تو کرده‌ام امشب

که با حقیقت آئینه‌ها هماغوشم

نشسته‌ام به تماشای گنبد زردت

زلال نور تو را عاشقانه می‌نوشم

خوشم زحال و هوای حرم، خوشم با تو

ز عطر خاطره‌های سپید مدهوشم

غریب و خسته به درگاهت آمدم مولا

بخوان سرود اجابت دوباره در گوشم

**

رضا اسماعیلی، بعد از غزلیات پرشور دربارة ائمه اطهار(ع)، از زبان رباعی نیز خوش درخشیده و توانسته است مضمون‌سازی‌های زیبایی در این قالب داشته باشد:

تهران ـ مشهد مگو که خیلی راه است

این راه که روشن از شهود ماه است

تهران ـ مشهد قسم به خورشید توس

عاشق بشوی مسافتی کوتاه است

**

با شوق، زیارتت، حرم می‌آیم

دلسوخته، پابه‌پای غم می‌آیم

پرواز پُر و بلیت...؟ اما غم نیست

با خط هوایی دلم می‌آیم

**

غم نیست که مشهد حضورت دور است

یا چشم من از ندیدنت بی‌نور است

ایمان به تو دارم و خیالم تخت است

وقتی تو طلب کنی، زیارت جور است!

شعر فریاد شعر اعتراض

گفتاری گذرا پیرامون شعر متعهدانه ایران
شعر فریاد شعر اعتراض
سید محمود سجادی ـ30


وی حتی در غزل نیز که اصولاً به مضامین عاشقانه اختصاص دارد، افکار انقلابی و سیاسی خود را تسری داد:

لاله خونین کفن از خاک سر آورده برون

خاک مستورة قلب بشر آورده برون

نیست این لالة نوخیز که از سینة خاک

پنجة جنگ جهانی جگر آورده برون

دل ماتمزدة مادر زاری است که مرگ

از زمین همره داغ پسر آورده برون

دست خونین زمین است که از بهر دعا

صح‌جویانه زکوه و کمر آورده برون

آتشین آه فرو مرده مدفون شده‌ای است

که زمین از دل خود شعله در آورده برون

پاره‌های کفن و سوخته‌های جگر است

کز پی عبرت اهل نظر آورده برون

«فرخی یزدی» متولد 1267 و مقتول در سال 1318 شمسی از ابتدای جوانی خود مبارزة بی‌امانی را با استبدادگران و ستمکاران و نیروهای ضد مردمی آغاز کرد و در روزنامه معروف سیاسی خود «طوفان» شعرهای میهنی کوبنده‌ای را به چاپ رساند. او در سال 1318 شمسی در زندان شهربانی تهران توسط ایادی رضا خان به شهادت رسید. شعر معروف آزادی او را بارها خوانده‌ایم و در اوایل انقلاب نیز به صورت سرودی ملی و میهنی شنیده‌ایم:

آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی

دست خود زجان شستم از برای آزادی

تا مگر به دست آرم دامن وصالش را

می‌دوم به پای دل در قفای آزادی

در محیط طوفانزا ماهرانه در جنگ است

ناخدای استبداد با خدای آزادی

یکی دیگر از شاعران که فی‌الحقیقه به عصر بیداری تعلق دارد، «ابوالقاسم عارف قزوینی» است که در حدود سال 1300 هـ ق در قزوین به دنیا آمده و از شانزده سالگی به شعر و شاعری روی آورده. با شروع نهضت مشروطیت، مشتاقانه به خیل آزادیخواهان پیوسته و تمام هم و غم و استعدادهای هنرمندانة خود را در جهت تقدیس و توسعة‌ اندیشة مشروطه‌خواهی و دفاع از مشروطه‌خواهان به کار برد. چه از نظر شاعری و چه از حیث موسیقی و آوازخوانی همواره مردی آزاده، آزادیخواه و ملت‌دوست بوده است. این عارف و شاعر ملی، در تصنیف‌سازی، آنهم تصنیف‌های سیاسی و انقلابی، نهضتی به وجود آورد و به زودی صفحه‌های آوازش به خانه‌های متمکنین و اهل ذوق و فکر و همة آنهایی که در خانه جعبه‌های آواز داشتند، راه پیدا کرد. نمونه‌ای که ذیلاً آورده می‌شود، جزو اشعار انقلابی و سیاسی اوست:‏

لباس مرگ بر اندام عالمی زیباست

چه شد که کوته و زشت این قبا به قامت مست

زحد گذشت تعدی کسی نمی‌پرسد

حدود خانة بی خانمان ما زکجاست

چه شد که مجلس شورا نمی‌کند معلوم

که خانه خانة غیرست یا که خانة ماست

خراب مملکت از دست دزد خانگی است

زدست غیر چه نالیم هرچه هست از ماست

عارف به طور کلی شاعری پرشور است، نه اندیشمند. احساساتش بر اندیشه‌اش می‌چربد.

نمی‌توان او را در عداد شاعران مطرح و مثال‌زدنی ایران به حساب آورد.

او روحی حساس و ناملایم داشت و خصوصیات یک انقلابی احساساتی را دارا بود. دیدیم که سالهای آخر عمر خود را نیز با اعتیاد و فقر خودخواسته و خودکرده و حشر و نشر با کسانی که به طور ماهوی ضد انقلاب بودند، گذراند.

او این بخت بلند را داشته ـ هر چند بدون هیچ ارتباط معقولی ـ که در آرامگاه ابن سینا و در جوار آن حکیم بزرگ و طبیب بین‌المللی در همدان مدفون شود.

شاعر انقلابی دیگر این دوره «محمدرضا میرزادة عشقی» است که در تیر ماه 1303 شمسی در سن 30 سالگی توسط دو تن از ایادی پلیس مخوف رضاخانی در کنار حوض‌خانه‌اش با گلوله ترور شد و در عنفوان جوانی و استعداد به قتل رسید. او یکی از پیشگامان شعر متفاوت و نوگرایانه است.


اوزان جدیدی را تجربه کرد و شعرهای دلپذیری را به جامعة شعردوست زمان خود هدیه نمود که خوشبختانه ما آنها را تحت عنوان «کلیات مصور عشقی» حاوی اشعار، منظومه‌ها و نوشته‌های او به کوشش علی‌اکبر مشیر سلیمی، سالهاست که در اختیار داریم.

در بحث از تحولات شعر معاصر و آنچه که به شعر نیمایی منتهی شد، به اعتبار تغییرات و تحولات مربوط به اوزان و قوالب شعری و مضامین جدید، ناگزیر و به حق باید از او نام برد.‏

وی از مخالفین سرسخت قرارداد 1919 وثوق‌الدوله است.

چطور با فرزندمان درباره اعتیاد حرف بزنیم؟


اعتیاد یا وابستگی به مواد مخدر و سوءمصرف در قرن معاصر از مهم ترین و دردناک ترین معضلات بشری است. سیل خروشان اعتیاد، بیرحمانه در مسیر حرکت خود، کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی سالخوردگان را طعمه خود قرار داده و علاوه بر متلاشی کردن کانون گرم خانواده، سبب ناکامی در زندگی و تمایل به خودکشی و مرگ نیز می گردد.
سوغات اعتیاد برای خانواده، چیزی جز پریشانی و نگرانی نیست. اعتیاد به مواد مخدر همه ساله ده ها هزار قربانی از مردم جهان می گیرد، صدها میلیارد دلار هزینه بر آنها تحمیل می کند و خسارت عظیم غیر قابل اندازه گیری به افراد خانواده های کل جامعه وارد می آورد. در ایران، به علت قرار گرفتن بر سر راه ترانزیت مواد از افغانستان به سایر کشورهای دنیا و سایر علل مربوط، سهم نابرابری از خسارات مواد مخدر بر مردم می رسد، سالیانه میلیاردها تومان هزینه قاچاقچیان، خرده فروشان داخلی و همچنین مداوای معتادان و حمایت از خانواده های درگیر با مواد مخدر می شود.
یکی از مهمترین تاثیرات اعتیاد بر خانواده، از بین رفتن کنترل، نظم و انضباط و به وجود آمدن هرج و مرج و بی بند و باری است و بی بند و باری به نوبه خود فرصتی برای رشد فساد است.
معضل اعتیاد نه تنها در ایران، بلکه در تمام نقاط دنیا به عنوان یک معضل جهانی به شمار می رود. در جامعه ما به رغم تلاش های زیادی که برای مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن صورت می گیرد، متاسفانه اعتیاد به دلایل مختلف روبه رشد بوده و به عنوان خطر بزرگی بر سر راه تمامی اقشار جامعه می باشد.
لذا بر آن شدیم تا به تهیه سلسله مقالاتی در خصوص اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، اطلاعات لازم را به منظور استفاده هر چه بیشتر آحاد جامعه فراهم آورده و به عنوان یک منبع قابل دسترس در اختیار افراد قرار دهیم.
فرزندان به والدینی که صادقانه و با آرامش و مهربانی رفتار می کنند، بیشتر احترام می گذارند.
یکی از اولین مسائلی که فرزندان به آن فکر می کنند این است: «پدر و مادرم درباره مصرف مواد و روان گردان ها چه نظری دارند؟» اگر فرزندان در گفت و گو با والدین درباره مواد واکنش مناسبی ببینند، خطر مصرف مواد توسط آنها به شدت کاهش می یابد. حکیم ارد بزرگ (مشهورترین فیلسوف دنیا) گفته است : «پدر و مادر دانا، پیش از آنکه فرزندشان در گردآب تباهی گرفتار شود او را از چیستی کارهای اشتباه آگاه می سازند، چون آنگاه که فرزندشان در پیچ و تاب هولناک نابکاری گرفتار شد، سخن دلسوزانه هزار "اُرد" هم به کار نمی آید.»

خودتان را برای پاسخ دادن به سوالات آماده کنید
خودتان را در مورد پاسخ دادن به سوالاتی درباره مواد مخدر آماده کنید. به سوالات گوناگونی مانند «تا حالا مخدر مصرف کرده ای؟» فکر کنید. اگر مخدر مصرف کرده اید، باید درباره پاسخ تان فکر کنید تا غافلگیر نشوید. درباره متوقف کردن مصرف مواد بگویید تا فرزندتان از شما تبعیت کنند.

«نه» گفتن را بیاموزید
حتی اگر فرزندتان علاقه ای به مصرف مواد ندارد، به سختی می توانند با فشار همسالانشان برای مصرف مواد مقابله کنند. شما می توانید از فرزندتان بخواهید اعلام کند اگر در محلی قرار گیرد که مواد مخدر وجود داشته باشد چه می کند. اگر از پاسخ خوشتان آمد اعلام کنید. در غیر این صورت می توانید درباره پاسخ های مناسب گفت و گو کنید. اگر فرزندتان متقاعد نشد، از او بخواهید پیشنهاداتش را ارائه دهد.

موضع تان را مشخص کنید
از هر فرصتی برای تکرار این که از وجود و مصرف مواد مخدر و روان گردان ها در خانه حمایت نمی کنید، استفاده کنید.
وقتی برنامه تلویزیونی، ترانه ای، شعری یا فیلم سینمایی درباره مضرات مواد می گویند، احساس فرزندتان را بپرسید.

از جر و بحث، نزاع و خشونت کردن بپرهیزید
آرام باشید و فرزندتان را تشویق کنید تا به راحتی و بدون نگرانی با شما گفت و گو کند. هر فردی باید فرصت بیان احساساتش را داشته باشد.
 اگر گفت و گوها شدت گرفت، شما با آرام کردن فضا، می توانید گفت و گو را به حالت عادی بازگردانید.
همیشه به یاد داشته باشید، که حفظ آرامش و دوری از نزاع و خشونت، کلید موفقیت شماست.

 


چهل سال پیش...


چهل سال پیش...
تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روز سه‌شنبه 19 دی 1351، (برابر با 4 ذیحجه 1392، 9 ژانویه 1972) نقل شده است

میلیونها زائر در مکه آماده انجام مناسک حج شدند

سحرگاه امروز آخرین دسته از زائران خانه خدا وارد جده شدند و صبح امروز فرودگاه جده از طرف دولت سعودی بسته شد. و بدین ترتیب کار عظیم انتقال میلیونها نفر مسلمان مشتاق زیارت بیت‌الله‌الحرام به کشور سعودی پایان یافت.

امروز 19 دیماه مصادف با 6 ذیحجه در کشور سعودی می‌باشد بنابراین میلیون‌ها نفر از زائران خانه خدا هم‌اکنون از شهرهای مختلف سعودی بسوی مکه معظمه در حرکت‌اند.

زائران باید قبل از غروب روز 8 ذیحجه خود را به مکه معظمه رسانده و پس از محرم شدن به سوی صحرای عرفات حرکت کنند.



50 «سرپناه» در ایستگاه اتوبوسها ساخته میشود

پنجاه سرپناه در ایستگاه‌های اتوبوس ساخته میشود. اعتبار اجرای طرح مذکور چهار میلیون ریال تصویب شده است.

امروز یک مقام آگاه در شهرداری پایتخت اعلام کرد برای رفاه مسافران اتوبوس در زمستان و روزهای گرم تابستان پنجاه سرپناه دیگر در خیابان‌های مختلف پایتخت ایجاد خواهد شد قرارداد احداث سرپناه‌ها با مقاطعه کار منعقد گردیده و هر یک از آنها مبلغ 80 هزار ریال هزینه دارد. سرپناههای مذکور در خیابان‌های شاه‌رضا، شمیران، سپه ناصرخسرو، شوش، شهباز، و چند خیابان دیگر احداث می‌گردد.

همان مقام اضافه کرد، شهرداری پایتخت تاکنون پنج دستگاه توالت بهداشتی در خیابانهای ناصرخسرو، صاحب جم، شوش، سبزه‌میدان، و داخل پارک راه‌آهن احداث نموده است که بزودی مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت.



شرکت ملی صنایع فولاد ایران تشکیل میشود

بمنظور استخراج و بهره‌برداری از معادن آهن و تولید فولاد از طریق احیاء مستقیم فرآورده‌ها و محصولات فرعی وابسته و توزیع و فروش محصولات مزبور و انجام هرگونه عملیات تولیدی و معاملات بازرگانی مربوط به امور مذکور، شرکت مستقلی بنام شرکت ملی صنایع فولاد ایران با یک میلیارد ریال سرمایه تشکیل میشود. این شرکت وابسته به وزارت اقتصاد خواهد بود و سرمایه آن که متعلق بدولت است به یکهزار سهم یک میلیون ریالی تقسیم میگردد.



ضوابط جدید در مورد استخدام دانشجویان دانشسرایعالی

دانشجویان دانشسرایعالی که در دوران تحصیل، کمک هزینه تحصیلی دریافت مینمایند یا با حفظ رابطه استخدامی خود مأمور تحصیل شوند، باید بر طبق ضوابطی که از طرف وزارت علوم و آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید، تعهد خدمت و تضمین کافی بسپارند.

در لایحه اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره ماده واحده قانون تشکیل هیأت امنای دانشسرایعالی که آماده تقدیم به پارلمان گردید همچنین قید گردید معلمانی که قبل از اشتغال به تحصیل در دوره‌های شبانه یا روزانه دانشسرایعالی حداقل پنجسال سابقه خدمت در آموزش و پرورش شهرستانها و بخش‌ها و روستاها داشته‌اند یا برای تحصیل در دانشسرای عالی شهریه پرداخت کرده و تعهد خدمت ندارند، مشمول محدودیت موضوع تبصره دو ماده واحده قانون اضافه اعتبار وزارت فرهنگ مصوب بهمن 1329 و اصلاحیه 11 خرداد 1343 نخواهند بود.



خسارات مرکبات فارس توسط دو هیأت اعزامی به این منطقه بررسی میشود

آقای روحانی وزیر کشاورزی و منابع طبیعی که دیروز به شیراز آمده بود، دستور داد، دو اکیپ از اداره کل کشاورزی فارس، به جهرم، داراب، کازرون، فسا و ممسنی عزیمت کرده به بررسی میزان خسارات مرکبات و درختان بپردازند. گزارش خبرنگار ما در جهرم حاکی است: باغداران جهرم، خروارها پرتقال و لیمو شیرین را که بر اثر سرمازدگی فاسد و پوسیده شده، بجای کود شیمیائی، در باغات خود پخش کردند و این روزها بازار میوه در این شهرستان سخت کساد شده است.طبق این گزارش در باغات جهرم، تعداد زیادی از درختان میوه در سالهای آتی هم بارور نخواهد شد، زیرا سرمای شدید، علاوه بر آنکه پرتقالها و لیموشیرین‌های روی درخت را از بین برده، باعث خشکیدن و از بین رفتن شاخه‌های بارآور شده است. در حال حاضر، صرفنظر از میوه‌هائی که از درختان باغهای جهرم فرو ریخته و یا در انبارها فاسد گردیده است و مقادیر معتنابهی از میوه‌ها هم روی دست باغداران مانده است.



تغییرات تازه در لایحه مالیات بر درآمد

کمیسیون دارائی مجلس شورای ملی در جلسه امروز خود لایحه اصلاحی مالیات بر درآمد را مورد رسیدگی قرار داد و تغییرات مواد زیر به تصویب کمیسیون مذکور رسید.

* مالیات مقاطعه‌کاران که سابقاً مقطوع بوده در آینده هر سال بوسیله کمیسیون ضرایب تعیین میشود بطوریکه ضریب آن کمتر از 8 درصد نخواهد بود.

* کشاورزانی که بدهی مالیاتی معوقه دارند در صورتیکه ظرف 3 ماه پس از تصویب قانون ـ اصل بدهی مالیاتی خود را می‌پردازند، مشمول جریمه و زیان دیرکرد نخواهند شد.

* کارخانجات تولیدی که سهام خود را از 33 تا 49 درصد به کارکنان خود و یا به مردم واگذار نمایند از 15 تا 25 درصد بخشودگی مالیاتی خواهند داشت.

* اصلاح ماده 61 ـ مودیانی که ملزم به داشتن دفتر مالیاتی هستند چنانچه نتوانند یک یا چند سند هزینه و یا درآمد خود را ارائه نمایند مأمور تشخیص فقط اسناد مذکور را مردود میشناسد و این امر دلیل رد تمام دفاتر مودی نخواهد بود.