فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

سینمای اجتماعی در ایران

سینمای اجتماعی از متنوع ترین و قدیمی ترین ژانرهای سینمای ایران است، که همیشه هم بازار گرم و پربیننده ای داشته است، اما تنوع فیلم های این حوزه و تفاوت دیدگاه فیلمسازها، مانع از آن می شود که قضاوتی درست و عادلانه درباره تاثیرگذارترین کارگردان ها و فیلم های سینمای اجتماعی داشته باشیم. با این همه، آن چه ناگفته پیداست این که سینمای اجتماعی ما دست کم طی یک دهه اخیر، چرخشی 180 درجه در ساختار، محتوا و شیوه روایت داشته است. برخی از فیلمسازهای جوان و تازه نفس سینمای ایران نیز با افزودن تکنیک های جدید و موثری در فیلم های خود، ناخواسته این گونه سینما را به سمت و سویی دیگر بردند که دست بر قضا، شیوه نوین به مذاق تماشاگر همسو با جریان سینما خوش آمد و از آن به گرمی استقبال کرد.
از ویژگی های عمده چنین فیلم هایی می توان به انتخاب یک موضوع ملتهب و طاقت فرسا، دوربین روی دست، روایت داستان در بازه زمانی کوتاه مثل یک شبانه روز یا چند ساعت از یک روز و چیدن ترکیبی از بازیگران جوان، عصبی اشاره کرد.
آخرین نمونه از فیلم های اجتماعی معاصر، فیلم انتهای خیابان هشتم است; فیلمی که برخلاف انتظارات، نتوانست خیلی ها را راضی از سالن های سینما بیرون بفرستد، اما آن چه این روزها نام این فیلم را سر زبان ها انداخته، پرده دری و عریان بودن فیلم در تصویر کردن زیر لایه های سیاه و پنهان جامعه ماست.
به نظر می رسد که سینمای اجتماعی امروز ما، سینمایی بی خاصیت و محض سرگرمی است. تماشاگر در این فیلم ها، تصویر خودش را نمی بیند، بلکه با سوپرقهرمان یا ضد قهرمان هایی ساختگی مواجه می شود که در جامعه ایرانی، چهره ای حقیقی ندارند. اندیشمند معاصر حکیم ارد بزرگ میگوید : (چه تیره روزند ، مردمی که سینما و موسیقی شان ، غم است و سیاهی ، بیچارگی و پلشتی ... نمی توان در مرداب بدنبال بوی خوش زندگی بود ... سینما باید فردایی زیباتر ، شادتر و بهتر را نشان دهد تا مردم برای رسیدن به آن ، کوشش کنند.)
 تا دیر نشده، باید فکری به حال ژانر اجتماعی سینمای ایران کرد، تا بیش از این به تخریب و تحریف ذهنیت سینماگران از جامعه نپردازد.

 

پذیرش آتش بس


محک
پذیرش آتش بس
ابوالقاسم ـ قاسم زاده

بعد از هفت ماه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سالن تأتر شهر دمشق و در برابر هواداران خود ظاهر شد و سخنرانی کرد. متن سخنان او را در بخش خبرهای روزنامه می‌توانید مطالعه کنید. مخاطب‌های این سخنرانی داخلی و خارجی بودند. بشار اسد نشان داد که همچنان رئیس‌جمهور سوریه و دولتش از اقبال مردمی برخوردار است و ارتش سوریه مقاوم و استوار در برابر «تروریست‌ها» و مخالفان مسلح ایستاده است. سخنرانی بشار اسد در داخل سوریه نشان داد که هنوز دولت، حاکم بر کشور است و بعد از دو سال جنگ داخلی با اقتدار بر سراسر خاک سوریه حکومت می‌کند. بشار اسد تدارک سلاح و پول و حمایت خارجی را موتور جنگی نامید که از سوی غرب و چند کشور همسایه عربی و غیرعربی سوریه و بطور مشخص قطر، عربستان و ترکیه روشن نگه داشته شده است. جنگ سوریه را سیاست تحمیلی دولت‌های غربی آمریکا و شرکای او نامید. واکنش فوری و جمعی دولت‌های اروپایی و آمریکا رد سخنان بشار اسد بود. وزیر خارجه انگلیس آن را فریبکارانه نامید و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با وزیر خارجه انگلیس گفت: هرگونه طرح سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه منوط به قبول کناره‌گیری بشار اسد از ریاست‌جمهوری سوریه است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعتراض به سخنان بشار اسد که مخالفان خود را تروریست‌های وابسته به غرب نامیده است، سخنرانی او را ناامیدکننده و غیرقابل قبول خواند. هجوم مسئولین سیاسی اتحادیه اروپا و آمریکا و هماهنگی رسانه‌ای غربی‌ها در محکومیت بشار اسد و رد سخنان او، نشان می‌دهد که غربی‌ها از ظاهر شدن پرصلابت بشار اسد و سخنرانی او نگران شده‌اند. در حالیکه در این سخنرانی همه کشورهای غربی و چند کشور منطقه متهم به جنگ‌افروزی در سوریه شده‌اند، رئیس‌جمهور سوریه، پیشنهاد آتش‌بس، گفتگوی سیاسی- ملی و برگزاری انتخاباتی آزاد برای تشکیل مجلس جدید و حتی تغییر قانون اساسی سوریه را داد و تشکیل دولت آینده را براساس رأی مردم سوریه و نتیجه آراء آنها خواستار شد. پیشنهادهای اسد برای پایان بخشیدن به بحران جنگ، کم و بیش همان پیشنهادی است که روسیه، ایران، چین و آقای اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه داده‌اند.

«ولیدالنبی» سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های غربی اظهار کرد: «واضح است که اسد با پیشنهاد خود قصد دارد مسیری را مسدود کند که به راهکار دیپلماتیک ختم می‌شود. مخالفان این پیشنهادها را نمی‌پذیرند. مگر این‌که او و نظامش کناره‌گیری کنند.»

دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره بعد از سخنرانی بشار اسد خواهان تشکیل جلسه‌ای فوری از کشورهای عربی شد تا ضمن بررسی پیشنهادهای بشار اسد، موضع رسمی خود را اعلام کند.

واقعیت این است که بعد از دو سال، هر طرف بحران سوریه باور دارند که هیچکدام قادر به حذف کامل طرف مقابل نیستند. این جنگ، جنگ کثیفی است که محصول عمر دو ساله آن، کشتار، ویرانی و آوارگی مردم سوریه است. تنها رژیم صهیونیستی از خارج شدن سوریه از خاکریز اول جبهه مقاومت علیه اسرائیل و کشته شدن جوانان سوریه در جنگی داخلی، سود می‌برد. آمریکا و شرکای اروپایی‌اش با تداوم و تشدید جنگ داخلی سوریه به سیاست منطقه‌ای رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند.

لابی این رژیم در آمریکا و اروپا مسیر سیاستمداران غربی را به سمت تداوم جنگ سوریه هدایت می‌کند. در چند ماه اخیر، دو مشکل در بحران سوریه برای دولت آمریکا نگران‌کننده شده است. اول، حضور فعال نیروهای القاعده و سلفی‌های تندرو در داخل سوریه، که علاوه بر خواست سرنگونی دولت بشار اسد، خواهان کشتار همه نیروهای «اجنبی» در سوریه و در رأس آن آمریکایی‌ها شده‌اند؛ شعاری که «ایمن ظواهری» رهبر القاعده در دو سخنرانی ویدیویی خود خطاب به نیروهای القاعده داده است و آنها را مکلف می‌سازد تا هم هواداران بشار اسد و نیروهای ارتش سوریه را قتل‌عام کنند و هم هر آمریکایی یا خارجی را در سوریه دیدند، بکشند. سهم‌طلبی نیروهای افراطی در بحران سوریه موجب آشفتگی مضاعف غربی‌ها شده است. آنها نگرانی خود را از آینده نامعلوم سوریه، حتی پس از سقوط بشار اسد، ابراز کرده‌اند. چند روز قبل در یک درگیری خونین برادر رهبر القاعده «محمد ظواهری» به دست نیروهای ارتش سوریه اسیر شد و خبر اسارت او را به طور رسمی خبرگزاری سوریه اعلام کرد. القاعده و سلفی‌های تندرو شعار بعد از سوریه، لبنان و اردن را می‌دهند و دولت اردوغان را فریبکار و مزدور آمریکا می‌خوانند. شیعه و علوی‌کشی را وظیفه شرعی خود می‌دانند و باور دارند که منطقه باید از حضور فعال مسیحیان مرتد نیز پاک شود!

آمریکایی‌ها نگرانند که بعد از بشار اسد، جبهه‌ای گسترده‌تر و خشن‌تر علیه آنها در سوریه از سوی القاعده و سلفی‌ها گشوده شود. بخصوص این نگرانی وجود دارد که اگر دولت بشار اسد سقوط کند و ارتش سوریه نابود شود، در جنگ جدید انتقام‌گیری‌های قومی تا حد نسل‌کشی در سوریه اوج پیدا کند.

مشکل دوم این است که، در دو سال گذشته آمریکا و شرکای اروپایی‌اش با همراهی سه دولت قطر، عربستان و ترکیه هر اقدام لازم سیاسی ـ نظامی را برای دست‌یابی به موفقیت در بحران سوریه و سرنگونی دولت و ارتش سوریه انجام داده‌اند. بعد از دو سال هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. علی‌الخصوص که دولت پوتین هر هفته چراغ قرمز به آمریکایی‌ها نشان می‌دهد و رئیس‌جمهور روسیه چندین بار تکرار کرده است که سیاست دولت او درباره بحران سوریه تغییر نخواهد کرد و نخواهد گذاشت که ماجرای سوریه نمونه دوم کشور لیبی شود. جنبه خطرناک بحران سوریه، امکان گسترش این بحران به دیگر کشورهای همسایه سوریه، در تداوم چرخش از جنگی محدود به جنگ منطقه‌ای است. چیزی که هم مسکو و هم واشنگتن آن را خطرناک خوانده‌اند. اگر به سخنان بشاراسد توجه کنید، او در بخشی گفت:« این جنگ و خونریزی حاصلی ندارد و تا زمانی که ارتش سوریه در برابر تروریست‌هایی که از خارج از خاک سوریه حمایت می‌شوند، ایستاده است و مقاومت می‌کند، جنگ را پایانی نیست. از ادامه این جنگ کسی سودی نخواهد برد و همه دولت‌ها در سطح منطقه و بین‌الملل زیان خواهند دید.»

همه امکانات خبری و رسانه‌ای در کشورهای عربی مانند قطر، عربستان و مصر و در اروپا و آمریکا در اختیار مخالفان دولت بشاراسد قرار گرفته است. دو سال به طور مداوم از سوی این رسانه‌ها، نیروهای مسلح مخالف دولت بشاراسد، «ارتش آزادیبخش» و ارتش سوریه «نیروی سرکوبگر و مزدور» خوانده شده اند. در این دو سال در خبرها و تبلیغات این رسانه‌ها دهها بار دولت بشاراسد در آستانه سقوط خوانده شده و پیروزی مخالفان و بدست گرفتن قسمت اعظم خاک سوریه توسط آنها، نزدیک اعلام شده است. بعد از سخنرانی بشاراسد، همین رسانه‌ها با پخش سخنان سخنگوی ائتلاف مخالفان خبر دادند که 70 درصد از خاک سوریه در کنترل مخالفان بشاراسد است. با پخش این ادعا یک استاد سیاسی ایرانی در دانشگاهی در آمریکا در مصاحبه با بی،بی،سی فارسی گفت: «این چه ادعای مسخره‌ای است که مخالفان اسد 70 درصد خاک سوریه را در اختیار دارند! خوب اگر حقیقت را می‌گویند، چرا در این 70 درصد خاک در اختیارشان اعلام دولت مستقل نمی‌کنند! و هنوز سران آنها از آنکارا و قطر و پاریس با شما مصاحبه می‌کنند!» مشکل دیگر در بحران سوریه نگاه یکجانبه این بنگاه‌های خبری و رسانه‌ای است که واقعیت در جریان این جنگ کثیف را مخدوش می‌سازند، افکار عمومی را در راستای جنگ‌افروزی در سوریه تهییج می‌کنند و در اختیار سیاست‌های غلط جنگی قطر، عربستان، آمریکا و اسرائیل در بحران سوریه قرار گرفته‌اند. از بشاراسد غول و دیکتاتوری ساخته و پرداخته‌اند تا هرگونه جنایت جنگی نیروهای مخالف در برابر او توجیه‌پذیر شود. آیا تاکنون حتی یک گزارش از کشتار خانواده‌های علوی در روستاهای سوریه که کودکان این خانواده‌ها را به قول خود «اعدام انقلابی» کرده‌اند، در این رسانه‌ها دیده‌ یا شنیده‌اید؟ کشته شدن بیش از 50 هزار نفر در این جنگ کثیف را خبر می‌دهند اما هر پیشنهاد آتش‌بس را از سوی بشاراسد یا دولت‌های ایران و روسیه، فریب و همکاری با دیکتاتور حاکم در سوریه اعلام می‌کنند. مشکل دیگر در بحران سوریه، خیانت رسانه‌ای و نحوه اطلاع‌رسانی است که همچنان به صورت تقابل ادامه دارد!

سخنرانی بشاراسد و پیشنهادهای حل دیپلماتیک بحران سوریه از سوی او، هرچه باشد و هرگونه برداشت و تفسیر شود، دارای این نکته کلیدی و مثبت است که رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته تا جنگ و خونریزی حتی به صورت موقت قطع شود. آنچه که امروز و بعد از این سخنرانی حائز اهمیت است، همین اصل قبول یا رد «آتش‌بس» برای حل مسالمت‌آمیز این بحران است. بعد از سخنرانی بشار اسد دو جبهه در داخل و خارج سوریه با پذیرفتن یا نپذیرفتن اصل «آتش‌بس» به طور کامل، تفکیک می‌شوند. از این تاریخ به بعد، هر دولتی چه در منطقه یا در غرب آتش‌بس را رد کند، مسئول همه فجایع این جنگ کثیف است. در پیشنهاد نماینده سازمان ملل (اخضر ابراهیمی)، در پیشنهاد 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران، در ارائه راهکار دیپلماتیک از سوی دولت‌های روسیه و چین اجرای آتش‌بس فوری سرفصل بوده است. جامعه بین‌المللی نیز خواهان آتش‌بس در این جنگ کثیف است. اگرچه دولت انگلیس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب می‌خواهند پیشنهادهای اسد را بررسی کنند، اما همه می‌دانند کلید اعلام پذیرش آتش‌بس در اختیار دولت اوباما است که اگر به صورت علنی و رسمی آن را تایید کند، نتیجه‌ای مقدماتی بعد از سخنرانی بشاراسد ظاهر خواهد شد و امیدواری برای پایان بخشیدن به جنگی که جز کشتار، ویرانی و آوارگی چیزی برای مردم سوریه نداشته و ندارد، سر بر خواهد آورد.

نیاز های روحی جوانان

ای انسان: آیا گمان می کنی که موجودی خرد و بی مقداری، و حال آن که راز: جهان عظیم تری در کتاب روح تو مندرج است. درد تو از خود توست ولی نمی دانی ودوای تو نیز در خود توست ولی نمی بینی و تو آن کتاب می بینی هستی که به یاری حروف اندک آن، رازهای عظیمی آشکار می شود.»
منسوب به دیوان اشعار حضرت علی علیه السلام:
جوانی، مهمترین بخش زندگی آدمی است و در این دوران، مهمترین مسئله برای جوانان، نیازهای روحی آنهاست، و باز مهمترین مسئله در این حوزه، نحوه تامین واقناع مطلوب این قبیل نیازهاست.
 
چگونه نیازهای جوانان را بشناسیم؟
شیوه های شناخت و معرفت نیازها، اهمیتی اساسی دارد. روش های عمده شناخت عبارتند از:
1- مشاهده رفتار و حالات جوانان، معرف بخشی از احتیاجات روانی اساسی آنهاست. در موقعیت های گوناگون، اغلب می توان از ورای رفتار ظاهری به احتیاج باطنی و از جلوه های بیرونی شخصیت آنان به نیازهای درونیشان پی برد.
2- گفتگو با جوانان، فرصت ارزنده ای را برای شناخت نیازهایشان فراهم می آورد. حکیم ارد بزرگ از بزرگترین فلاسفه حال حاضر می گوید : جوان هوشمند با پند و اندرز بزرگان دانا، اندیشه خویش را بارور می سازد.
شایسته است، هر زمان که موقعیت برای همدلی با آنان مهیا می شود، گفت و شنودهایی صمیمانه و موثر ترتیب داد تا از خلال کلمات و عبارات جوانان، به دنیای درونیشان نفوذ کنیم.
حضرت علی علیه السلام، دراین مورد جمله زیبایی دارند و می فرمایند: "انسان در زیر زبانش نهفته است."
3- مطالعات و بررسی هایی که در خصوص جوانی و شگفتی های آن به عمل آمده است و نیز منابع علمی و پژوهشی در این زمینه، می تواند بخشی ازاحتیاجات روحی وروانی آنان را به ما بشناساند.
4- تفکیک و بازشناسی نیازهای اصیل از نیازهای کاذب نسل جوان ، گام موثری در جهت شناخت دنیای درونی آنان است و در مقابل، مساعدت به جوانان برای آنکه بتوانند بین نیازهای منطقی و خواسته های غیر منطقی خود فرق بگذارند، آنان درتعدیل خواسته هایشان و انطباق با تواناییشان یاری می دهد.
 نیازهای اساسی جوانان:
در نگاه اول، نیازهای آنان را می توان به دو دسته با عناوین نیازهای اولیه" و" نیازهای ثانویه " تقسیم کرد. منظور از"
نیازهای اولیه "احتیاجات زیست یا فیزیولوژیک نظیر احتیاج به هوا اکسیژن، آب، غذا، استراحت، خواب و برخی ضرورت های غریزی دیگر است. " نیازهای ثانویه " در حقیقت، همان نیازهای اساسی روانی هستند که به طور عمده شامل موارد ذیل است :
1- نیاز به امنیت ایمنی خاطر: به این مفهوم که جوانان در کلیت زندگی ،بتوانند نسبت به محرک هایی که از محیط خانواده، جامعه، آموزشگاه و گروه همسالان دریافت می کنند، پاسخ مناسب بدهند و از نوعی آرامش درونی برخودار شوند و بر نگرانی های خاص این سنین فایق آیند.
2- نیاز به مقبولیت پذیرش: با این توضیح که نسل جوان از جایگاه و منزلت مقبولی در نزد خانواده، جامعه، آموزشگاه و به ویژه گروه همسالان برخودار باشد و این موقعیت از سوی نهادهای مذکور، به خوبی پذیرفته شده باشد.
3- نیاز به موفقیت و پیشرفت: جوانان ، جویای نام، افتخار و کامیابی هستند و هر عاملی که بتواند احساس تعادل را در آنها ارضا کند، مورد توجهشان واقع می شود. هر نوع پیشرفت نسبی جوانان، چنانچه مورد تایید اطرافیان و تشویق آنها واقع شود، آنان را در اتخاذ گام های بلند و اساسی به سوی آینده یاری می دهد.
4- نیاز به دادو ستد عاطفی: احتیاج به دوست داشتن و دوست داشته شدن مکمل یک دیگرند. جوانان به همان اندازه که مایلند با دیگران، رابطه مبتنی بر عواطف پاک و سالم برقرار کنند ، نیاز دارند تا متقابلا مورد لطف محبت دیگران نیز واقع شوند. ابراز محبت در جلوه های مختلف قلبی، زبانی و عملی موجب اطمینان خاطر آنان می شود.
5- نیاز به تحصیل یک فلسفه حیاتی ارضا کننده: اگر جوانان بدانند که "چرا" باید زندگی کنند ، قادر خواهند بود با هر "چگونه ای" بسازند، یعنی با مشکلات خاص زندگیشان به خوبی مقابله کنند. لازم است، اندیشه جوانان را در مورد مسائلی نظیر فلسفه خلقت آفرینش: فلسفه زندگی و فلسفه مبارزه برای زندگی تقویت و در جهات اقناع کننده ای آنها را هدایت کرد.

6- نیاز به خود شکوفایی تحقیق خویشتن: اگر شرایط برای جوانان به گونه ای فراهم شود که آنان بتوانند همه ظرفیت های درونی و استعدادهای مکنون خود را بشناسند، در حقیقت تحقق نفس در آنها تجلی یافته است.


سند «وقف» رونمایی شد


سند «وقف» رونمایی شد

سرویس سیاسی ـ اجتماعی: موقوفات در سراسر کشور حقوق خاص خود را دارند که گاهی بسیاری از مستأجران موقوفات هم از آن بی‌اطلاعند و در این زمینه باید دولت و مردم برای احقاق حقوق موقوفات مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، این مطلب را حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دیروز در چهارمین همایش وقف و رسانه اعلام کرد و ادامه داد: وقف مختص گروه و قشر خاصی نیست و به همه اقشار و اصناف جامعه تعلق دارد و همه ملت از آن بهره‌مند می‌شوند، همان‌طور که رسانه‌ها به همه مردم تعلق دارد.

او افزود: در دوره‌های مختلف تاریخ اسلام در حق این سنت پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار، ظلم‌های متعدد شده که لازم است برای جبران گذشته، قدم‌های جامع برداریم و در این میان نقش خبرنگاران بسیار مهم است و باید اصل وقف را هنرمندانه تبیین کنند، زیرا اگر با علم و آگاهی و هنرمندانه برای وقف تبلیغ نشود، نتیجه سوء می‌گذارد.محمدی درباره اهمیت موقوفات در تاریخ اسلام از قرون اولیه تاکنون اظهار داشت: تمامی مراکز تبلیغی دین، مراکز آموزش دینی و علوم جدید، حوزه‌های علمیه و تکایا و مساجد از صدر اسلام تاکنون جزء موقوفات بودند؛ پیامبر اکرم(ص) حکومت اسلامی را در مسجد پایه‌ریزی کرد، امام راحل سخنرانی مهم خود را در سال 42 را در مدرسه‌ای که وقف بود برگزار کرد و در دوران حیاتش، موضوعات مهم و راهبری‌هایش از حسینیه جماران پیگیری می‌شد که اکنون هم مهم‌ترین مسائل کشوری و دیدارهای رهبری در حسینیه امام خمینی(ره) که از موقوفات است، دنبال می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: در وقف خدمات روحی، روانی و عاطفی هم علاوه بر کارکرد فرهنگی و اجتماعی مطرح است و کسی که بخشی از سرمایه‌اش را برای کمک به محرومان صرف می‌کند، به لحاظ عاطفی اثرات ارزشمندی برایش به بار می‌آید که البته این اقدام او به کاهش فاصله طبقاتی و رواج روحیه ایثار و تواضع هم کمک می‌کند.او به نیات مختلف برای وقف اشاره کرد و ادامه داد: موقوفات بسیار کهنی وجود دارند که هنوز نیات واقفانشان حفظ شده و بر جای مانده است، از جمله موقوفه‌ای که مربوط به 1116 سال پیش است و برکات آن هنوز ادامه دارد.

محمدی درباره اجرای نیات واقفان هم تاکید کرد: باید اهداف وقف با دقت پیگیری و اجرا شود، در حالی که بسیاری از مستأجران موقوفات در این زمینه آگاهی ندارند و گمان می‌کنند صرفاً برای خیرات و مبرات وقف شده است. در عین حال وقتی ارزش مادی موقوفات مطرح می‌شود، باید عواید و بهره‌دهی آنها هم مشخص باشد تا در این حوزه تشکیک نشود. مثلاً اکنون بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب درباره ماهیت امامزادگان تشکیک می‌کنند و آنها را زیر سئوال می‌برند.

به گفته سرپرست سازمان اوقاف اکنون 770 نوع نیت وقف در کشور به ثبت رسیده است و 12 هزار متولی موقوفات خاص در سراسر کشور فعالیت می‌کنند؛ همچنین 800 سئوال در زمینه وقف در فهرست استفتائات مقام معظم رهبری به چشم می‌خورد که نشانه اهمیت این موضوع است.

او در عین حال تأکید کرد: برخی از نیت‌های وقف فراوانی دارند و مثلاً 51 درصد نیات را تشکیل می‌دهند، اما بعضی نیات فقط 2 درصد نیت واقفان کشور را شامل می‌شوند یا در تحقیقات مشخص شد که وقف به منظور ترویج قرآن کریم در کشورمان 8 درصد از نیات را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با جمعیت بسیار ناچیز است و شاید به بی‌اطلاعی عموم مردم از موضوع وقف بر می‌گردد.

اظهارات وزیر ارشاد

در ادامه همایش دیروز، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تاکید کرد: وقف نماد نیکی و چشمه همیشه جوشان است که آثارش از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و به تعبیر امام علی(ع) خوبی‌هایش به فرزندان و نسل واقفان تسری می‌یابد.

او ادامه داد: رسانه‌ها باید از وقف به عنوان باقیات‌الصالحات یاد کنند و سازمان اوقاف هم باید ابعاد اقتصادی، فرهنگی و تربیتی این اقدام را برای عموم مردم تشریح کند که اگر به درستی به این وظیفه عمل کند، افراد زیادی در سطح جامعه تشویق به وقف می‌شوند.

حسینی افزود: به جای آنکه در رسانه‌ها تنش را دامن بزنیم و موضوعاتی را مطرح کنیم که سودی به حال مردم ندارد، به موضوعاتی بپردازیم که به همه ملت سود می‌رساند و اگر رسانه‌ها این هنر را داشته باشند، برای پیشرفت و تعالی جامعه گام‌های بلندی بر می‌دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعامل با مدیران مسئول رسانه‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: جلسات متعددی با آنان برگزار می‌کنیم که هم آنان انتقادهایی به ما مطرح می‌کنند و هم ما برخی اوقات گلایه‌هایی داریم؛ مثلا این که چرا باید همه مردم هنرمندان، بازیگران‌هالیوود و بالیوود و بازیکنان فلان تیم فوتبال را بشناسند، اما بسیاری از چهره‌های خدوم و مؤمن که عمر خود را برای خدمت به خلق صرف می‌کنند، نشناسند، مثلاً مرحوم آقا مجتبی تهرانی عالم بزرگوار را همه مردم کشور به خوبی نمی‌شناسند و بیشتر مردم تهران با برکات و آثار این مرجع عالی‌قدر آشنایی داشتند. چرا باید چنین باشد که روزنامه‌ها فقط در صفحات اول خود عکس کسانی را چاپ کنند که حرف‌های تند سیاسی می‌‌زنند؟ مگر نمی‌شود چهره‌های فرهنگی و خدوم در این سطح مطرح شوند؟

سخنان‌حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی

در ادامه همایش وقف و رسانه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز هم به اهمیت وقف اشاره کرد و افزود: باید برای توسعه وقف، نیازسنجی شود چون در بسیاری زمینه‌ها هنوز اقدام نشده است، مثلاً بیمارانی در همه شهرها هستند که هیچ عیادت‌کننده‌ای ندارند و می‌توان در این زمینه یک نیت وقف به ثبت رساند.

او ادامه داد: تبلیغ برای توسعه وقف هر چه کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر باشد، بهتر است؛ پس سازمان اوقاف خودش باید در این باره فیلم بسازد و کار را به دست کارگردانان ندهد؛ زیرا بسیاری مواقع آنان اگاهی مناسب ندارند. قرائتی به برخی آیه‌های قرآن در زمینه وقف اشاره کرد و افزود: 11 روش بر اساس آیات قرآن در تبلیغ وقف مؤثر است، از جمله این که به مردم یادآوری کنیم که آنها کوچک هستند و اموالشان در معرض خسران و نابودی که اگر وقف کنند، چند برابر می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز درباره روند تبلیغات در حوزه وقف هم تاکید کرد: اگر کار وقف اداری شود و ژست اداری بگیرد، هدف از بین می‌رود. مثل حوزه که از وقتی اداری شد، بدبخت شد؛ غرب مانند ما عمل نکرد و در بسیاری موضوعات و همه مسائل را از موضوعات کلان نخواست بررسی کند.

مثلا به امور تخصصی مثل حشره‌شناسی و اتم‌شناسی پرداخت و به امور مهم هوا و فضا رسید. برعکس، کشور ما از ابتدا خواست به امور ملکوتی، لاهوتی و ناسوتی بپردازد و از امور کوچک هم عقب ماند.

قرائتی همچنین اظهار داشت: نباید در برخی حوزه‌ها به دنبال ثبت در یونسکو بود. به چه دردی می‌خورد آجر پاره‌های مسجد جامع اصفهان در یونسکو ثبت شود؟ باید به دنبال مفاهیم بود و در باطن قرآن تدبر کرد؛ نه این که عده‌ای را جمع کنیم که بتوانند قرآن را برعکس بخوانند یا یک آیه را با یک نفس تلاوت کنند.

اینها همه بی عقلی است و کم نیستند مؤمنان بی عقل.

او تاکید کرد: نباید برای توسعه وقف و دیگر امور دینی اسراف کرد. البته مسرف در هر جایی بهانه‌ای می‌آورد، اگر در اداره باشدشأن نظام را بهانه و اسراف می‌کند و اگر هیچ کاری هم نداشته باشد و در خانه باشد، آبروداری را بهانه می‌آورد در حالی که باید ابتدا برای واجبات هزینه کنیم و سپس به مستحبات برسیم که در کنار این موارد توجه به نسل جدید بسیار مهم است.

او ادامه داد: در بسیاری موارد پول، عمر و جوانی مردم هدر می‌رود و همه می‌خواهند فقط دکتر و استاد دانشگاه باشند و فقط به فکر کار کردن با دانشجوها هستند؛ در صورتی که بیشتر جامعه را افراد دیگری تشکیل می‌دهند.

مثلا مسئولان چه میزان برای تاکسیرانان، رفتگرها و مرده‌شورها وقت می‌گذارند؟ چه میزان برای افراد فامیل خود وقت می‌گذارند؟ تعامل با این اقشار در سطح جامعه برخی اوقات اثرگذاری بیشتری دارد از این که وقت خود را فقط به دانشجویان اخصاص دهیم.

تقدیر از روزنامه «اطلاعات»

در پایان این همایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی که در حوزه وقف فعالیت چشمگیر داشتند تقدیر کرد و بر این اساس از علیرضا خانی سردبیر روزنامه اطلاعات نیز قدردانی شد.

رونمایی از سند وقف

همچنین در این مراسم از سند «وقف» با حضور تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی شد و نسخه عربی سایت راسخون وابسته به سازمان اوقاف هم شروع به کار کرد.

شعار امسال بهداشت جهانی

شعار و سخن امسال بهداشت جهانی-سالمندی، یعنی حکمت خرد و فرزانگی - سالمندی، در ایران ما جایگاه و حرمت فراوانی داشته و دارد. پیری در ایران، نه به عنوان یک عارضه ناخوشایند، بلکه به صورت واقعیتی خوشایند است که به معنی رسیدن به حکمت و خرد و فرزانگی تلقی می شود. پیری به معنی رسیدن به نقطه گذر و زندگی دوباره است. پیری به معنی شیخوخیت است و بزرگی و حل مشکلات.
از دیدگاه های نادرست درباره سالمندان آن است، که اغلب نا شاد و ناراضی هستند، اما شادمانی و رضایت از زندگی، ارتباط کمی با هم دارند. در سالمندی خردمندی باعث رضایت از زندگی و شادی راستین می شود. افراد سالمند و همیشه ناشاد ممکن است، همان کسانی باشند، که در نوجوانی و جوانی هم ناشاد بوده اند.
در جوامع شرق از روزگار باستان، سالمندان مورد تکریم و بزرگداشت بوده اند. این هنجار فرهنگی خود ممکن است، باعث رفتار خردمندانه در سالمندان شود. در چین که سالمندی مترادف با زوال ذهن تلقی نمی شود، دیده شد سالمندان در آزمون های ذهنی نمره های بالاتری نسبت به همسالان مشابه آمریکایی خود که پیری و زوال ذهنی را مربوط می دانند، کسب کردند. حکیم ارد بزرگ از فیلسوفان مشهور جهان می گوید : پند و اندرزهای پیران، آخرین تیرهای آن ها، برای بهتر شدن زندگی آیندگان در دودمانهای پسین است.
 شعار امسال، سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت و بهداشت، توجه به مقوله سالمندی است. نباید فراموش کرد که خردمندی گنجینه ای است که با بالا رفتن سن افزون تر می شود. سالمندی یعنی حکمت، خرد و فرزانگی و پژوهش ها نشان می دهد، گرچه سالمندان برای تصمیم گیری وقت بیشتری را صرف می کنند، اما در مقابل تصمیم خردمندانه تری می گیرند.