بنیانگذار و پدر فلسفه اُرُدیسم، فیلسوف اُرُد بزرگ است.
فیلسوف اُرُد بزرگ ، بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان و چهارمین حکیم تاریخ ایران پس از حکیم بزرگمهر (پیش از اسلام می زیسته است) حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام نیشابوری است.
از مهمترین دلایلی که به فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی، ((بزرگترین فیلسوف جهان)) می گویند: احاطه جامع او بر ساختار هستی و فهم آن، غایت طلبی و هدفداری تمام اجزای هستی و بایدها و نبایدهای افعال انسانی و انسجام منظومه فکری و ژرفنای مباحث طرح شده اش در کتاب سرخ می باشد. جملات فیلسوف بزرگ همپوشانی عجیبی دارند جمله به جمله دارای بینشی هماهنگ و همگون هستند. او برای اثبات سخنانش آسمان و ریسمان را به هم نمی بافد، شعر نمی گوید و به تمثیل و حکایت قدیم و جدید چنگ نمی زند. نیازی به سخنرانی های طولانی و پیوسته نمی بیند و اصلا کمتر کسی می داند او چگونه زندگی کرده و یا می کند. در رسانه ها دیده نمی شود. گفته می شود دعوت رسانه های تلویزیونی و ماهواره ای را برای گفتگو نمی پذیرد. سخنرانی در مجامع گوناگون دانشگاهی و غیره را نیز قبول نمی کند. حتی در روز جهانی فلسفه نیز حاضر به سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان نشده است. فیلسوف بزرگ درخواست های مکرر بسیاری از شخصیت های فلسفی و نام آشنای حال حاضر ایران و جهان را برای دیدار نیز رد کرده است.با کیفیت اچ دی و 60 مگابایت + لینک دانلود این ویدئو - کلیک کنید
بسط و شرح اصول و آموزههای فلسفه اُرُدیسم
مقدمه:
فلسفه
اُرُدیسم، مکتب فلسفی نوینی است که توسط اُرُد بزرگ بنیانگذاری شده است.
این فلسفه، دیدگاهی نو به زندگی، انسان و جهان ارائه میدهد و اصول و
آموزههای منحصر به فردی دارد.
در اینجا، به شرح و بسط برخی از اصول و آموزههای کلیدی فلسفه اُرُدیسم میپردازیم:
1. عشق:
عشق به هستی:
ارزش و احترام به تمام موجودات: فلسفه اُرُدیسم، انسان را به
ارزشگذاری و احترام به تمام موجودات، از گیاهان و حیوانات تا انسانها و
ستارگان، تشویق میکند.
نگرش مثبت به زندگی: این فلسفه، نگرش
مثبت به زندگی را ترویج میکند و انسان را به لذت بردن از زیباییهای جهان
تشویق میکند.
عشق به انسانیت:
همدلی و یاری رساندن: فلسفه اُرُدیسم، انسان را به همدلی با دیگران و یاری رساندن به نیازمندان تشویق میکند.
عدالت و برابری: این فلسفه، عدالت و برابری را برای تمام انسانها، فارغ از هرگونه تمایز، خواهان است.
عشق به آزادی:
آزادی اندیشه و بیان: فلسفه اُرُدیسم، آزادی اندیشه و بیان را حق مسلم انسان میداند.
آزادی عمل: این فلسفه، آزادی عمل را در چارچوب مسئولیتپذیری و احترام به حقوق دیگران ترویج میکند.
عشق به سادگی:
زندگی ساده و بیتکلف: فلسفه اُرُدیسم، انسان را به زندگی ساده و بیتکلف تشویق میکند و مادیگرایی را مذموم میداند.
تمرکز بر ارزشهای واقعی: این فلسفه، انسان را به تمرکز بر ارزشهای واقعی زندگی، مانند عشق، دوستی و معنویت، تشویق میکند.
عشق به طبیعت:
حفاظت از محیط زیست: فلسفه اُرُدیسم، انسان را به حفاظت از محیط زیست و همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت تشویق میکند.
ارتباط با طبیعت: این فلسفه، ارتباط با طبیعت را برای سلامت روح و روان انسان ضروری میداند.
2. دانایی:
جستجوی حقیقت:
پرسشگری و تفکر انتقادی: فلسفه اُرُدیسم، انسان را به پرسشگری و تفکر انتقادی تشویق میکند.
روشنفکری و خردورزی: این فلسفه، روشنفکری و خردورزی را مبنای پیشرفت و تعالی انسان میداند.
پرورش خرد:
آموزش و پرورش: فلسفه اُرُدیسم، آموزش و پرورش را برای رشد و پرورش خرد انسان ضروری میداند.
یادگیری مادام العمر: این فلسفه، یادگیری مادام العمر را رکن اصلی زندگی سعادتمندانه میداند.
ترویج علم و دانش:
حمایت از دانشمندان و هنرمندان: فلسفه اُرُدیسم، حمایت از دانشمندان و هنرمندان را وظیفهای اجتماعی میداند.
استفاده از علم و دانش برای حل مشکلات: این فلسفه، استفاده از علم و دانش برای حل مشکلات زندگی انسان را ترویج میکند.
3. عدالت:
برابری:
حقوق مساوی برای همه: فلسفه اُرُدیسم، حقوق مساوی برای همه انسانها، فارغ از هرگونه تمایز، را خواهان است.
مبارزه با تبعیض: این فلسفه، مبارزه با تبعیض و ایجاد فرصتهای برابر برای همه را ترویج میکند.
عدالت اجتماعی:
رفع فقر و نابرابری: فلسفه اُرُدیسم، رفع فقر و نابرابری را از اصول اساسی عدالت اجتماعی میداند.
توزیع عادلانه ثروت: این فلسفه، توزیع عادلانه ثروت و ایجاد
فرصتهای برابر برای همه را شرط لازم برای ایجاد جامعهای عادلانه میداند.
عدالت اقتصادی:
نظام اقتصادی عادلانه: فلسفه اُرُدیسم، نظام اقتصادی عادلانه را
نظامی میداند که در آن، همه انسانها از فرصتهای برابر برای تامین
نیازهای خود برخوردار باشند.
مبارزه با استثمار: این فلسفه، مبارزه با استثمار و ایجاد نظام اقتصادی منصفانه را وظیفهای همگانی میداند.
عدالت سیاسی:
دموکراسی واقعی: فلسفه اُرُدیسم، دموکراسی واقعی را بهترین نظام سیاسی برای ایجاد عدالت میداند.
مشارکت مردم در تصمیمگیریها: این فلسفه، مشارکت مردم در تصمیمگیریها را حق مسلم آنان میداند.
4. آزادی:
آزادی اندیشه و بیان:
حق بیان عقاید: فلسفه اُرُدیسم، حق بیان عقاید را حق مسلم انسان میداند.
مبارزه با سانسور: این فلسفه، مبارزه با سانسور و ترویج آزادی بیان را ضروری میداند.
آزادی عمل:
مسئولیتپذیری: فلسفه اُرُدیسم، آزادی عمل را در چارچوب مسئولیتپذیری و احترام به حقوق دیگران ترویج میکند.
اخلاق و فضیلت: این فلسفه، اخلاق و فضیلت را مبنای استفاده صحیح از آزادی میداند.
ارتباط با جهان:
احساس یگانگی: فلسفه اُرُدیسم، احساس یگانگی با جهان و تمام موجودات را هدف نهایی سیر معنوی انسان میداند.
مسئولیتپذیری: این فلسفه، مسئولیتپذیری در قبال جهان و تمام موجودات را جزء لاینفک معنویت میداند.
تفاوتهای فلسفه اُرُدیسم با دیگر مکاتب فلسفی:
نگاه جامع: فلسفه اُرُدیسم، نگاهی جامع به زندگی، انسان و جهان دارد و تمام ابعاد وجودی انسان را در نظر میگیرد.
تمرکز بر عشق: فلسفه اُرُدیسم، عشق را محور اصلی زندگی و مبنای تمام ارزشها میداند.
تاکید بر آزادی: فلسفه اُرُدیسم، آزادی را حق مسلم انسان و شرط لازم برای رشد و تعالی او میداند.
نگاه مثبت به زندگی: فلسفه اُرُدیسم، نگاهی مثبت به زندگی دارد و انسان را به لذت بردن از زیباییهای جهان تشویق میکند.
تفسیر و واکاوی:
فلسفه اُرُدیسم، فلسفهای تجربهگرا و واقعگرا است که بر تجربیات و مشاهده انسان در جهان هستی تأکید میکند.
این فلسفه، اخلاقی و انسانمحور است و به دنبال کمال و سعادت انسان در پرتو عشق، آزادی و مسئولیتپذیری است.
اُرُدیسم، فلسفهای جامعنگر است که به ابعاد مختلف زندگی انسان از جمله معرفت، اخلاق، آزادی، سیاست، محیط زیست و... میپردازد.
نقاط اشتراک و تفاوت :
فلسفه اُرُدیسم در برخی از آموزههای خود با مکاتب فلسفی مانند:
اومانیسم: به دلیل تأکید بر ارزش انسان و کرامت انسانی
اگزیستانسیالیسم: به دلیل تأکید بر آزادی و مسئولیت فردی
فلسفههای شرقی: به دلیل تأکید بر هماهنگی با طبیعت
اشتراکاتی دارد.
نکته:
فلسفه اُرُدیسم، فلسفهای نو و در حال تکامل است.
این فلسفه، منعکسکننده نگاه و اندیشه اُرُد بزرگ است و تفسیرهای مختلفی از آن وجود دارد.
فلسفه
اُرُدیسم به عنوان یک مکتب فلسفی نوظهور، در حال تکامل و پویایی است.
بررسی و مقایسه آن با دیگر مکاتب فلسفی به درک بهتر این فلسفه و جایگاه آن
در دنیای امروز کمک می کند.
تفاوت های فلسفه اُرُدیسم:
* نگاه به هستی:
در
فلسفه اُرُدیسم، هستی به عنوان یک موجود زنده و پویا که با انسان در
ارتباطی عاشقانه است، نگریسته می شود. این دیدگاه در تضاد با مکاتب فلسفی
ماتریالیستی و مکانیکی است که هستی را به عنوان مجموعه ای از اشیاء بی جان و
بی روح می دانند.
* تعریف آزادی:
در فلسفه اُرُدیسم، آزادی
نه فقط به معنای رهایی از قید و بندهای بیرونی، بلکه به معنای رهایی از
جهل، خودخواهی و ترس نیز هست. این تعریف از آزادی در تضاد با دیدگاه های
لیبرالیستی است که آزادی را صرفاً به معنای رهایی از محدودیت های بیرونی می
دانند.
اشتراکات فلسفه اُرُدیسم:
* توجه به اخلاق:
فلسفه
اُرُدیسم مانند بسیاری از مکاتب فلسفی دیگر، به اخلاق و فضیلت انسانی
اهمیت می دهد. اُرُد بزرگ معتقد است که عشق و عقلانیت پایه و اساس اخلاق
هستند و انسان باید در زندگی خود بر پایه فضیلت هایی مانند عدالت، شجاعت،
سخاوت و خرد عمل کند.
* جستجوی معنا:
فلسفه اُرُدیسم مانند
بسیاری از مکاتب فلسفی دیگر، به دنبال یافتن معنای زندگی است. اُرُد بزرگ
معتقد است که عشق و عقلانیت به انسان کمک می کنند تا معنای زندگی خود را
درک کند و در مسیر سعادت و کمال گام بردارد.
مقایسه با مکاتب خاص:
* اُرُدیسم و اومانیسم:
هر
دو مکتب بر انسان و ارزش های انسانی تمرکز دارند. اما اُرُدیسم علاوه بر
تاکید بر ارزش های انسانی، به عشق و ارتباط انسان با هستی نیز اهمیت می
دهد.
* اُرُدیسم و اگزیستانسیالیسم:
هر دو مکتب بر آزادی و
مسئولیت فردی تاکید می کنند. اما اُرُدیسم دیدگاه مثبت تری به زندگی دارد و
بر عشق و همبستگی تمرکز دارد، در حالی که اگزیستانسیالیسم بر اضطراب و
پوچی وجود انسان تاکید می کند.
نتیجه:
فلسفه اُرُدیسم با
وجود اشتراکات با برخی مکاتب فلسفی دیگر، دارای ویژگی های منحصر به فردی
است که آن را از دیگر مکاتب متمایز می کند. بررسی و مقایسه این مکتب با
دیگر مکاتب فلسفی، به درک عمیق تر و جامع تر از فلسفه اُرُدیسم و جایگاه آن
در دنیای امروز کمک می کند.
عشق به هستی: ستونی رفیع در فلسفه اُرُدیسم
مقدمه:
"عشق
به هستی" یکی از سه ستون اصلی فلسفه اُرُدیسم است که نقشی محوری در
آموزههای این مکتب فلسفی ایفا میکند. در این نوشتار، به بررسی ابعاد
مختلف عشق به هستی در فلسفه اُرُدیسم، با تکیه بر سخنان اُرُد بزرگ،
بنیانگذار این مکتب، خواهیم پرداخت.
عشق به هستی چیست؟
عشق
به هستی، در فلسفه اُرُدیسم، به معنای احساس تعلق و وابستگی عمیق به تمام
موجودات در جهان هستی است. این عشق، فراتر از مرزهای خودخواهی و
انسانمحوری است و شامل تمام موجودات زنده و غیرزنده میشود.
اهمیت عشق به هستی:
عشق
به هستی، پایهای برای صلح و آرامش در جهان است. زمانی که انسانها به
ارتباط عمیق خود با تمام موجودات پی ببرند، دیگر به دنبال جنگ و ستیز
نخواهند بود.
راههای پرورش عشق به هستی:
شناخت هستی:
اولین قدم برای پرورش عشق به هستی، شناخت آن است. انسانها با مطالعه طبیعت
و تأمل در عظمت جهان هستی، میتوانند به شناخت عمیقتری از آن دست یابند.
احساس همبستگی با هستی: انسانها باید به این باور برسند که بخشی از یک
کل بزرگ هستند و با تمام موجودات در جهان هستی ارتباطی عمیق دارند.
مهرورزی به تمام موجودات: انسانها باید با تمام موجودات، اعم از انسان، حیوان و گیاه، با مهربانی و احترام رفتار کنند.
سخنان اُرُد بزرگ:
سخنان
اُرُد بزرگ، بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم، سرشار از نکات آموزنده در مورد عشق
به هستی است. در اینجا به برخی از این سخنان اشاره میکنیم:
"هستی، همه آن چیزی است که وجود دارد و آدمیان ذره بسیار کوچکی از آن بوده و باز در آن آمیخته می گردند."
این
سخن، حکایت از عظمت هستی و کوچک بودن انسان در برابر آن دارد. انسانها
باید با فروتنی به هستی نگاه کنند و خود را جزئی از آن بدانند.
"شناخت درست فراخنای بیکران گیتی، آدمهای خشن را هم، آرام و نرم خو خواهد نمود."
شناخت هستی، انسانها را به صلح و آرامش میرساند. زمانی که انسانها به عظمت هستی پی ببرند، دیگر به دنبال جنگ و خشونت نخواهند بود.
"مهر به گیتی، نشان آگاهی آدمی بر هستی خود، در این جهان بیکران است."
عشق
به هستی، نشانه آگاهی انسان است. انسانهای آگاه، به ارتباط عمیق خود با
تمام موجودات در جهان هستی پی بردهاند و با مهربانی و احترام با آنها
رفتار میکنند.
نتیجهگیری:
عشق به هستی، یکی از مهمترین
آموزههای فلسفه اُرُدیسم است. این عشق، پایهای برای صلح و آرامش در جهان
است و انسانها را به شناخت عمیقتر از هستی رهنمون میشود.
بسط و شرح نگرش اُرُد بزرگ به انسانیت
اصول کلیدی:
محوریت انسانیت:
فلسفه اُرُد بزرگ، انسانیت را مبنای تمام ارزشها و هدف نهایی زندگی میداند.
ارزش ذاتی انسان: در این فلسفه، انسان به دلیل انسانیت خود، دارای ارزش ذاتی است و احترام و ارزش گذاری به او، ضروری است.
معنای انسانیت: انسانیت در فلسفه اُرُد بزرگ، مجموعهای از
ویژگیها و ارزشها مانند مهربانی، عشق، آزادی، عدالت، مسئولیتپذیری،
آگاهی، شعور، ادب، خرد، شرافت، نیکسرشتی، و فروتنی است.
مهربانی و عشق:
محبت به تمام انسانها: فلسفه اُرُد بزرگ، مهربانی و عشق به تمام انسانها، فارغ از هرگونه تمایز، خواهان است.
مبارزه با خشونت: این فلسفه، خشونت و ظلم را مغایر با انسانیت میداند و مبارزه با آنها را ضروری میداند.
ترویج صلح و دوستی: صلح و دوستی، از اصول اساسی انسانیت در فلسفه اُرُد بزرگ است.
آزادی و عدالت:
آزادی: در فلسفه اُرُد بزرگ، آزادی حق مسلم انسان است و شامل آزادی اندیشه، بیان، عمل، و انتخاب میشود.
عدالت: عدالت اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی، از اصول اساسی انسانیت در این فلسفه است.
مسئولیتپذیری: آزادی و عدالت، همراه با مسئولیتپذیری معنا پیدا میکنند.
مسئولیتپذیری:
مسئولیت در قبال خود: انسان در فلسفه اُرُد بزرگ، مسئول سلامتی جسمی و روانی خود است.
مسئولیت در قبال دیگران: انسان مسئول احترام به حقوق دیگران و کمک به نیازمندان است.
مسئولیت در قبال جهان: انسان مسئول حفاظت از محیط زیست و ایجاد جهانی بهتر برای نسلهای آینده است.
تفاوت با دیگر مکاتب فلسفی:
نگاه جامع: فلسفه اُرُد بزرگ، نگاهی جامع به انسانیت دارد و تمام ابعاد وجودی انسان را در نظر میگیرد.
تمرکز بر عشق: فلسفه اُرُد بزرگ، عشق را محور اصلی انسانیت میداند، در
حالی که در بسیاری از مکاتب فلسفی دیگر، عقل یا منطق محوریت دارد.
نگاه مثبت: فلسفه اُرُد بزرگ، نگاهی مثبت به انسانیت دارد و انسان را موجودی مهربان و عاشق میداند.
عملی بودن: فلسفه اُرُد بزرگ، فلسفهای عملی است و راهکارهای عملی برای ترویج انسانیت ارائه میدهد.
مقایسه با برخی مکاتب فلسفی:
مکتب اومانیسم:
شباهت: محوریت انسان در هر دو مکتب
تفاوت: تمرکز فلسفه اُرُد بزرگ بر عشق و مهربانی، در حالی که اومانیسم بیشتر بر عقل و منطق تمرکز دارد.
مکتب اگزیستانسیالیسم:
شباهت: تاکید بر آزادی در هر دو مکتب
تفاوت: فلسفه اُرُد بزرگ، آزادی را همراه با مسئولیتپذیری میداند، در حالی که در اگزیستانسیالیسم، آزادی مطلق است.
تفاوت نگرش فلسفه اُرُدیسم (اُرُد بزرگ) با فلسفه نیهیلیسم (نیچه) در موضوع انسانیت:
1. تعریف انسانیت:
اُرُدیسم: انسانیت مجموعهای از ویژگیها و ارزشها مانند مهربانی،
عشق، آزادی، عدالت، مسئولیتپذیری، آگاهی، شعور، ادب، خرد، شرافت،
نیکسرشتی، و فروتنی است.
نیهیلیسم: انسانیت مفهومی بیمعنی و پوچ است.
2. هدف زندگی:
اُرُدیسم: هدف نهایی زندگی، رسیدن به کمال انسانی و ایجاد جهانی بهتر برای همه انسانها است.
نیهیلیسم: زندگی هیچ هدف نهایی ندارد و پوچ است.
3. ارزش اخلاقی:
اُرُدیسم: ارزشهای اخلاقی مانند عشق، عدالت، و آزادی، ذاتی و مطلق هستند.
نیهیلیسم: هیچ ارزش اخلاقی مطلقی وجود ندارد و همه ارزشها ساخته ذهن انسان هستند.
4. نقش انسان در جهان:
اُرُدیسم: انسان مسئول حفظ و ارتقای جهان است.
نیهیلیسم: انسان هیچ نقشی در جهان ندارد و جهان بیتفاوت به انسان است.
5. دیدگاه به آینده:
اُرُدیسم: آینده میتواند بهتر از حال باشد، اگر انسانها برای رسیدن به کمال انسانی تلاش کنند.
نیهیلیسم: آینده هیچ امیدی ندارد و پوچ است.
6. راهکار:
اُرُدیسم: ترویج عشق، عدالت، و آزادی، و تلاش برای ایجاد جهانی بهتر
نیهیلیسم: هیچ راهکاری برای پوچی زندگی وجود ندارد.
بسط و شرح نگرش ارد بزرگ به آزادی
حکیم
اُرُد بزرگ، فیلسوف ایرانی، دیدگاهی عاشقانه، عمیق و جامعی به مقوله آزادی
دارد که در تار و پود فلسفه او تنیده شده است. در اینجا به برخی از ویژگی
های کلیدی نگرش او به آزادی می پردازیم:
اصول کلیدی:
ضرورت آزادی: ارد بزرگ، آزادی را ضرورتی حیاتی برای زندگی و مایه شرافت
انسان میداند. از نظر او، زندگی بدون آزادی، پوچ و شرمآور است.
آگاهی و آزادی: او معتقد است که آگاهی، کلید رسیدن به آزادی است. انسان آگاه، قادر به درک ارزش آزادی و مبارزه برای آن خواهد بود.
آزادی و ثروت: از نظر ارد بزرگ، بزرگترین ثروت یک سرزمین، آزادی آن سرزمین
است. آزادی، زمینه را برای رشد و شکوفایی همه جانبه یک جامعه فراهم
میکند.
آزادی و شادی: او معتقد است که بدون آزادی، شادی واقعی در یک سرزمین به وجود نخواهد آمد.
مسئولیت آزادی: آزادی بدون از خودگذشتگی و فداکاری، ناکارآمد و بیثمر خواهد بود.
فداکاری در راه آزادی: ارد بزرگ فداکاری در راه آزادی را خوی بزرگان و انسانهای جاودانه میداند.
آزادیخواهان: او آزادیخواهان را شایستهترین اساطیر هر سرزمین میداند،
چرا که آنها برای رهایی انسانها از قید و بند تلاش میکنند.
همبستگی در راه آزادی: به نظر ارد بزرگ، درخت آزادی بدون باور و همراهی همگانی ریشه نخواهد گرفت.
آزادی، حق ذاتی انسان: برخلاف برخی مکاتب که آزادی را امتیازی اعطایی از
سوی حکومت یا جامعه می دانند، ارد بزرگ معتقد است که آزادی حق ذاتی و فطری
انسان است. او می گوید: "آزادی باجی به مردم نیست، چرا که حق و داشته
آنهاست."
آزادی، ضرورتی برای رشد: ارد بزرگ آزادی را نه تنها یک
حق، بلکه ضرورتی برای رشد و تعالی انسان و جامعه می داند. او معتقد است که
بدون آزادی، خلاقیت، نوآوری و پیشرفت امکان پذیر نیست.
آزادی،
مسئولیت آور: در نگاه ارد بزرگ، آزادی همراه با مسئولیت است. او می گوید:
"آزادی هدیه و کادو نیست، آزادی مسئولیت است و بی شک مردم تن پرور و بی
مسئولیت آزادی ندارند."
آزادی، برای همه: ارد بزرگ معتقد است که
آزادی فقط برای یک گروه خاص یا یک ملت خاص نیست، بلکه حق همه انسان ها در
سراسر جهان است. او می گوید: "آزادی، تنها برای ما نیست."
آزادی،
نیازمند لیاقت: با وجود اینکه ارد بزرگ آزادی را حق ذاتی انسان می داند،
معتقد است که برای حفظ و تداوم آن، انسان ها باید لیاقت آن را داشته باشند.
او می گوید: "آزادی به هیچ سرزمینی پیشکش نشده است. برای داشتن آزادی،
باید لیاقت آن را داشت."
آزادی، نیازمند مبارزه: ارد بزرگ معتقد
است که آزادی به طور طبیعی به دست نمی آید، بلکه باید برای آن مبارزه کرد.
او می گوید: "تاریخ نشان داده است تا خواستار آزادی نباشیم، کسی آن را به
ما نمی دهد."
آزادی، جوهر زندگی: در نگاه ارد بزرگ، آزادی نه
تنها یک حق، بلکه جوهر زندگی و هستی انسان است. او معتقد است که بدون
آزادی، زندگی انسان معنای خود را از دست می دهد.
آزادی، ضرورتی
برای جامعه: ارد بزرگ آزادی را ضرورتی برای رشد و تعالی جامعه می داند. او
معتقد است که بدون آزادی، جامعه به ورطه استبداد و دیکتاتوری فرو می غلتد.
آزادی، نیازمند هوشیاری: ارد بزرگ معتقد است که حفظ آزادی نیازمند هوشیاری
و مراقبت دائمی است. او می گوید: "هوشیار باشید، آزادی دادن به آزادی
ستیزان حماقت هولناکی است، چرا که آزادی نیازمند نگهداری و نگهبانی است."
آزادی، در گرو دموکراسی: ارد بزرگ دموکراسی را بهترین نظام برای حفظ و
تداوم آزادی می داند. او می گوید: "همای پادشاهی بر شانه همه مردم یک کشور
خواهد نشست، هنگامی که آنها به دموکراسی و مردمسالاری واقعی رسیده باشند."
نگرش فیلسوف اُرُد بزرگ به آزادی در چندین مورد با دیگر مکاتب فلسفی تفاوت دارد:
تمرکز بر آزادی همگانی: نگرش ارد بزرگ به آزادی، بر آزادی همگانی و نه فقط آزادی فردی تمرکز دارد.
ارتباط با آگاهی: او آزادی را با آگاهی و خردورزی مرتبط میداند، در حالی
که برخی مکاتب فلسفی، آزادی را صرفاً رهایی از قید و بندهای بیرونی
میدانند.
تاکید بر مسئولیت: ارد بزرگ بر مسئولیت همراه با آزادی
تاکید میکند، در حالی که برخی مکاتب، آزادی را بدون در نظر گرفتن
مسئولیتهای آن تفسیر میکنند.
دیدگاه اسطورهای: او نگاهی اسطورهای
به آزادیخواهان دارد و آنها را ستایش میکند، در حالی که در مکاتب فلسفی
دیگر، چنین دیدگاهی کمتر دیده میشود.
ذاتی بودن آزادی: در حالی که
بسیاری از مکاتب، آزادی را امتیازی اعطایی از سوی حکومت یا جامعه می دانند،
ارد بزرگ آن را حق ذاتی و فطری انسان می داند.
بی قید و شرط بودن
آزادی: در حالی که بسیاری از مکاتب آزادی را با قید و شرط هایی محدود می
کنند، ارد بزرگ معتقد است که آزادی باید بدون قید و شرط باشد.
فراگیر
بودن آزادی: در حالی که بسیاری از مکاتب آزادی را فقط برای گروه خاصی از
انسان ها در نظر می گیرند، ارد بزرگ معتقد است که آزادی حق همه انسان ها در
سراسر جهان است.
نقش دموکراسی در حفظ آزادی: ارد بزرگ دموکراسی را
بهترین نظام برای حفظ و تداوم آزادی می داند، در حالی که بسیاری از مکاتب
به این موضوع توجهی ندارند.
مکاتب فلسفی با دیدگاههای مشابه:
لیبرالیسم: لیبرالیسم نیز بر آزادی فردی و ضرورت آن برای زندگی تاکید میکند.
آنارشیسم: آنارشیسم خواهان آزادی مطلق و رهایی از هرگونه حکومت است.
جمهوریخواهی: جمهوریخواهی بر آزادی سیاسی و مشارکت مردم در حکومت تاکید دارد.
مکاتب فلسفی با دیدگاههای متفاوت:
مکاتب اقتدارگرا: مکاتب اقتدارگرا، آزادی را محدود به قوانین و مقررات وضع شده توسط حکومت میدانند.
مکاتب تمامیتخواه: مکاتب تمامیتخواه، آزادی را تهدیدی برای قدرت خود میدانند و آن را به شدت محدود میکنند.
جمع بندی:
نگرش
ارد بزرگ به آزادی، نگرشی جامع و انسانی است که بر ضرورت آزادی برای رشد و
تعالی انسان و جامعه تاکید می کند. این نگرش در تضاد با بسیاری از مکاتب
فلسفی رایج است که آزادی را امتیازی محدود و مشروط می دانند.
منابع:
* کتاب سرخ، اُرُد بزرگ
* تاریخ فلسفه غرب، برتراند راسل
* فلسفه زمان، هانری برگسون
* چنین گفت زرتشت، فردریش نیچه
* تاریخ فلسفه غرب، برتراند راسل
* فلسفه زمان، هانری برگسون
بررسی تطبیقی فلسفه اُرُدیسم با دیگر مکاتب فلسفی
اردیسم چیست ؟ اردیست کیست ؟ ORODIST & ORODISM
برای آنکه شناخت مناسبی از ماهیت فلسفه اردیسم (The philosophy of Orodism) بدست بیاوریم، لازم است به سخنانی از فیلسوف اُرُد بزرگ در کتاب سرخ (ژوئن 2020) اشاره کنیم:فیلسوف بزرگ در حال حاضر زنده است و در شهر کرج، مرکز استان البرز ایران زندگی می کند . اجداد وی از پارت های ایران و شهر شیروان در خراسان شمالی بوده اند و خود او زاده شهر مشهد است. واژه "اُرُد" ریشه ای باستانی و تاریخی دارد و در گذشته به چند پادشاه اشکانی (پارت) گفته می شده است "اُرُد" واژه خاص است و معنا ندارد. امروزه به خاطر اندیشه های خردمندانه و آگاهانه "اُرُد" ، دوستداران حکمت و فلسفه واژه های "فیلسوف حکیم" و "بزرگ خراسانی" را به آن می افزایند که ترکیب آن شده است "فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی" .
فلسفه ایران پس از قرنها رخوت و سکوت و خاموشی با تجلی و درخشش اندیشه های "فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی" حیاتی دوباره یافت. کلام او فصیح، خردمندانه و کوتاه است. سادگی واژگانش، سخنانش را، خواستنی و تاثیر گذار نموده است.با وجود انزوا گزینی و گوشه گیری اجتماعی، فیلسوف اُرُد بزرگ ، اندیشه هایش پیوسته در میان مردم و در دل اذهان عمومی جوانه می زند، می روید و گل می دهد و به بار می نشیند. گویا فیلسوف اُرُد بزرگ تمایلی برای تحقق زودتر اندیشه ها و ایده هایش ندارد . او براستی حرص زمان و کمبود آن را نمی زند او در کتاب سرخ می گوید : ((نم نم باران، آرام خاک و دانه را بیدار می کند، خرد هم ناگهان پدید نمی آید، زمانی بس دراز می خواهد و روانی تشنه آموختن.))
برچسب ها فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , بزرگترین فیلسوف جهان حکیم ارد بزرگ خراسانی , بزرگترین فیلسوف تاریخ , بزرگترین متفکر تاریخ , بزرگترین فلاسفه جهان , فیلسوف ایران حکیم ارد بزرگ خراسانی , پدر فلسفه اردیسم , فلسفه اردیسم Orodism , مکتب فلسفی اردیسم , برترین فیلسوف جهان , مشهورترین فیلسوف جهان , p;dl hvn fcv' , معتبرترین فیلسوف جهان , بزرگترین فیلسوف جهان کیست فلسفه ارودیسم , فلسفه اورودیسم , orod the great , The philosophy of Or
برای دانلود کتاب سرخ اینجا کلیک کنید
odism , جملات فلسفی و ناب استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , بنیانگذار مکتب فلسفی اردیسم , orodism The philosophy of Orodism - Orod The Great - The Greatest Philosophers Of The World -
سلام اطلاعات خوبی بهم دادی خیلی دستت درد نکنه منتظرم که به منم سر بزنی گلم
۸۹۶۵۱۶۶۴بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.site01.tox.ir
شخصیت ممتاز و قابل احترام فلسفه «استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی»
آنکه شکوه خرد و فلسفه را دید، هیچگاه گردن کشی پیشه نکرد. فیلسوف اُرُد بزرگ
دموکراسی بدون وجود احزاب و رسانه های آزاد بی معناست. فیلسوف اُرُد بزرگ
سخن و مهر پاک، بر ذات پلید، کارساز نیست. فیلسوف اُرُد بزرگ
آن که پند و اندرز نمی پذیرد، خیلی زود گرفتار می شود. فیلسوف اُرُد بزرگ
آنکه همراه است و یاور، هر نفسش، بهایی بی انتها دارد. فیلسوف اُرُد بزرگ
برای مهر ورزیدن در زندگی، به دنبال بهترین زمان مباش، خود باش و روانت را جاری کن. فیلسوف اُرُد بزرگ
بدانیم که اعتماد دیگران به ما، یکی از با ارزشترین دارایی هاست، هیچگاه با ندانم کاری آن را مخدوش نسازیم. فیلسوف اُرُد بزرگ
سخن مهرآمیز و دلگرم کننده، می تواند از فانوس کوچک، ستاره بسازد. فیلسوف اُرُد بزرگ
هزار اندیشه و نکته ناب، در پس پندهای بزرگان است. ارزش آن ها، همپای زندگی است. فیلسوف اُرُد بزرگ
سخنان بزرگان، شاه کلید درهای بسته زندگیست، چرا که بازده روزهای سخت گذشته است. فیلسوف اُرُد بزرگ
فرهنگ بزرگداشت، جشن رشد و بالندگی است. فیلسوف اُرُد بزرگ
بسیاری از ستیزها، برآیند بیماریها و گریه های دوران خردسالی است. فیلسوف اُرُد بزرگ
ما از خاکستر ستارگان سر برافراشتیم. فیلسوف اُرُد بزرگ
«نیاکان»، ما را آغاز نموده اند و اگر خوب بنگریم بسیاری از کنش های ما در ادامه واکنش های آنها بوده و هست. فیلسوف اُرُد بزرگ
بی شک ما می توانیم بهترین در بین نیاکان و گذشتگان خود باشیم، اما خوی و کشش های ما، هدیه همه آنهاست. فیلسوف اُرُد بزرگ
گذشتن از سختی های پیش رو، چندان سخت تر از آن چه پشت سر گذاشته ایم، نخواهد بود. فیلسوف اُرُد بزرگ
کار درست و دلسوزانه، بخشی از سرشت خوبان است. فیلسوف اُرُد بزرگ
هر آن، می تواند آغازی دوباره در زندگی ما باشد، پس هیچگاه، پایانی پیش روی ما نیست. فیلسوف اُرُد بزرگ
ستایش، هنگام نو رُستن و رویش را. فیلسوف اُرُد بزرگ
آغازها را باید جشن گرفت، چرا که شیره جهان در بالندگی و زایندگیست. فیلسوف اُرُد بزرگ
چه غم انگیز و رنج آور خواهد بود، هنگامی که یک شیر وادار شود بسان یک گوسفند رفتار کند. فیلسوف اُرُد بزرگ
فزون خواهی، برای داشته های ما زیانبار است. فیلسوف اُرُد بزرگ
دیر تصمیم بگیرید، اما آنگاه که گرفتید به اندک تندبادی، رهایش نکنید. فیلسوف اُرُد بزرگ
دموکراسی امری خردمندانه و زندگی آفرین است. فیلسوف اُرُد بزرگ
ناسزا و دشنام دادن، حتی به دشمنان شایسته نیست. فیلسوف اُرُد بزرگ
کسی که رازهای زندگی دیگران را، برای این و آن بیان می کند، نشان می دهد که خود، به قدر ارزنی، وجود ندارد. فیلسوف اُرُد بزرگ
از کسی که سرسپرده است، توقع نداشته باشید حقیقت را بدرستی تشخیص دهد. فیلسوف اُرُد بزرگ
بزهکار چه در زندان باشد و چه آزاد، زندگی اش در حال فروریزی است. فیلسوف اُرُد بزرگ
هرگز به کسی که آگاهانه و عامدانه آبروی شما را برده است، اجازه ندهید به شما نزدیک شود. فیلسوف اُرُد بزرگ
برآزندگان شادی را، از بوته آتشدان پر اشک، بیرون خواهند کشید. فیلسوف اُرُد بزرگ
در تباری که کهنسالی نیست، آرامش به سختی پیدا می شود. فیلسوف اُرُد بزرگ
شایستگان، بالندگی و شکوفایی خود را، در مخدوش نمودن چهره دیگران نمی بینند. فیلسوف اُرُد بزرگ
زمین، تنها هدیه ای برای ما نیست، آن را دوست بداریم و به آیندگان بسپاریم. فیلسوف اُرُد بزرگ
آدمهای کوچک، در بهترین هنگامه هم، بهانه های فراوان برای انجام ندادن مسئولیت های خویش دارند. فیلسوف اُرُد بزرگ
پزشک، نماد ادب و امید است و چه فرهمندی بالاتر از این... فیلسوف اُرُد بزرگ
اندوه گذشته را نباید خورد، که بیماری ساده را کشنده می کند. فیلسوف اُرُد بزرگ
کسی که عقلانیت و خردمندی را سبک و خوار می داند، بی شک در مسیر بردگی گام بر می دارد. فیلسوف اُرُد بزرگ
حماقت و بی تفاوتی عوام، باعث می شود خردمندان، بسیار اشک بریزند. فیلسوف اُرُد بزرگ
دشمنی و پادورزی، به آدم خردمند، انگیزه زندگی می دهد. فیلسوف اُرُد بزرگ
برای مادر، واژه ای زیباتر از فداکار نمی توان یافت. فیلسوف اُرُد بزرگ
گاهی تنها با سکوت، می توان سخن گفت. فیلسوف اُرُد بزرگ
گیتی ناز ما را نمی کشد، جهان با ما و یا بی ما، در حال دگرگونی است. پس باید استوار بود و همزیستی پیشه کرد. فیلسوف اُرُد بزرگ
سخن آموزگاران مهربان، در اندیشه و جان شاگردان پاینده است. فیلسوف اُرُد بزرگ
تشویق، مهمترین ابزار آموزگاران فرهمند است. فیلسوف اُرُد بزرگ
آدم با ادب، دروازه دلها را همیشه گشوده می بیند. فیلسوف اُرُد بزرگ
هنری که گرفتار روزمرگی شد، دوامی ندارد، فراگیر نمی شود و پاینده نیست. فیلسوف اُرُد بزرگ
اگر در بند زندگی روزمره تان باشید، نمی توانید گامی بسوی بهروزی بردارید. فیلسوف اُرُد بزرگ
برده سخن دل مباش، پیروزمندان، ندای خرد و عقل را پیش از هر نوایی شنیده اند. فیلسوف اُرُد بزرگ
ساده باش، آهوی دشت زندگی، خیلی زود با نیرنگ می میرد. فیلسوف اُرُد بزرگ
زندگی، میدان ادامه راه نادرست نیست، هر گاه پی به ناراستی راه خود بردیم، باید بلافاصله به سرچشمه پاکی روان خویش باز گردیم. فیلسوف اُرُد بزرگ
من به عنوان یک دانشجوی 23 ساله رشته فلسفه، به تازگی با فلسفه اُرُدیسم آشنا شدم و مجذوب آموزههای آن شدم.
در اینجا چند دلیل برای تأیید این فلسفه از دیدگاه من آورده شده است:
تأکید بر عشق: فلسفه اُرُدیسم بر عشق به گیتی، انسانیت و آزادی تأکید دارد. این آموزهها در دنیای امروز که مملو از خشونت، تفرقه و بیعدالتی است، بسیار ارزشمند و ضروری هستند.
نگاه انسانمحور: این فلسفه انسان را در مرکز هستی قرار میدهد و به ارزش و کرامت انسانی احترام میگذارد. در دنیایی که انسانها اغلب مورد ظلم و ستم قرار میگیرند، این پیام بسیار امیدوارکننده و انگیزهبخش است.
جامعنگری: فلسفه اُرُدیسم به ابعاد مختلف زندگی انسان از جمله معرفت، اخلاق، سیاست و معنویت میپردازد. این جامعنگری به ما کمک میکند تا زندگی خود را به طور کامل و معنادار درک کنیم.
نوآوری: فلسفه اُرُدیسم فلسفهای نوپا و نوآورانه است که به دنبال ارائه راه حلهای جدید برای چالشهای دنیای امروز است. این نوآوری در دنیایی که به دنبال ایدههای تازه و خلاقانه است، بسیار ارزشمند است.
کتاب سرخ: کتاب سرخ، مهمترین اثر فیلسوف اُرُد بزرگ، منبعی غنی از آموزهها و اندیشههای او است. مطالعه این کتاب به ما کمک میکند تا فلسفه اُرُدیسم را به طور عمیقتر درک کنیم و از آن در زندگی خود استفاده کنیم.
علاوه بر این موارد، فلسفه اُرُدیسم به ما میآموزد که:
مسئول زندگی خود باشیم.
با شجاعت و صداقت زندگی کنیم.
در جستجوی حقیقت و دانش باشیم.
به دیگران عشق بورسیم و به آنها کمک کنیم.
از زیباییهای جهان لذت ببریم.
من معتقدم که فلسفه اُرُدیسم فلسفهای قدرتمند و الهامبخش است که میتواند به ما کمک کند تا زندگی بهتر و معنادارتر داشته باشیم. من به عنوان یک دانشجوی فلسفه، مشتاقانه منتظرم تا در مورد این فلسفه بیشتر بیاموزم و آن را در زندگی خود به کار ببندم.