فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

موفقیت پژوهشگران ایرانی در بهبود کارایی شبکه‌های بی‌سیم

مهندس عباس نایبی، پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف که این شیوه در قالب رساله دوره دکتری وی ارائه شده است، اظهار کرد: از آنجایی که در شبکه‌های بی‌سیم بدون زیرساخت حرکت باعث می‌شود همبندی این شبکه‌ها به طور دائم در حال تغییر باشد، در این طرح روشی ارائه شده که ایده اصلی آن مدل‌سازی میانی است که مبتنی بر تقسیم کار تحلیل تأثیر حرکت در کارایی به دو بخش است.

وی افزود: در بخش اول مباحث مربوط به فیزیک حرکت بیشتر مطرح است و حاصل آن یک سری نتایج کمی یا کیفی است که قابلیت استفاده مجدد دارند. در قسمت دوم این طرح نیز تحلیل‌هایی انجام می‌شود که خاص هر الگوریتم است، در حالی که که پیش از این روشی که در این موارد استفاده می‌شده، بهره گیری از شبیه‌سازی بوده و مشکلات و محدودیت‌های خاص خود را به همراه داشته است.

پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: از این رو به نظر می رسید باید شیوه ای ارائه شود تا بتوان ضعف‌های موجود در این زمینه را بهبود بخشید، ضمن این که به کارگیری روش‌های معمول به دلایل مختلف از جمله نیاز به منابع خاص جهت بررسی دقیق تأثیر حرکت در کارایی الگوریتم‌های مختلف در این نوع شبکه‌ها میسر نیست.

وی درباره دیگر ضرورت های انجام این طرح گفت: امروزه موضوع شبکه‌های بی‌سیم از موضوعات بسیار مهم و رو به رشد در زمینه فن‌آوری ارتباطات است و یکی از موضوعات اساسی در زمینه این نوع شبکه‌ها بحث حرکت است. اساسا ارتباط با عناصر در حال حرکت یکی از انگیزه‌های اصلی برقراری ارتباطات بی‌سیم به شمار می رود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: هم چنین تحلیل تأثیر حرکت در معیارهای کارایی در این شبکه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در ضمن ارزیابی کارایی شبکه‌های بدون زیرساخت حتی بدون لحاظ کردن موضوع حرکت کار دشواری بوده و هنوز بسیاری از الگوریتم‌های مسیریابی یا کنترل همبندی به طور دقیق مطالعه نشده‌اند.

وی با اشاره به نتایج این طرح گفت: دستاورد اصلی این تحقیق به طور مشخص ایده استفاده از آمار پیوندی (اطلاعات مربوط به عمر پیوندها) به عنوان یک مدل میانی کارایی است. به عنوان یک مثال با روش‌های ریاضی و احتمالی نشان داده‌ایم که بهترین روش ارسال پیام‌های «سلام» که کاربرد فراوانی در شبکه‌های‌ بی‌سیم دارند، ارسال پریودیک آن‌هاست و بهترین بازه ارسال برابر میانگین عمر متوسط پیوند‌های شبکه است.

نایبی ادامه داد: البته این تحقیق دستاورد‌های جانبی متعددی نیز داشته است؛ به عنوان مثال، پدیده گذر فاز در اتصال شبکه بی‌سیم بر اثر حرکت برای نخستین بار گزارش شد، یعنی اینکه انفصال شبکه بر اثر حرکت به صورت تدریجی نیست. همچنین معلوم شد که گراف ارتباطات شبکه‌های بی‌سیم در یک درجه نسبتا مشخص منفصل می‌شود.

وی با اشاره به آزمایش‌های صورت گرفته به منظور ارزیابی این روش اظهار داشت: در این تحقیق تعدادی از پروتکل‌های معروف شبکه‌های بی‌سیم برای نخستین بار در محیط متحرک مورد بررسی کارایی قرار گرفتند که نتایج مثبتی به همراه داشت. زمینه‌هایی که در این پژوهش به طور نمونه انتخاب شده اند عبارتند ازپروتکل‌های کنترل همبندی که گراف ارتباطات شبکه را مشخص می‌کنند، پروتکل‌های مسیریابی، بررسی ترافیک خود شبیه و کشف گره‌های همسایه متحرک.

به گزارش ایسنا، تحقیقات این رساله با عنوان «بررسی تاثیر حرکت در کارایی شبکه‌های بی‌سیم بدون زیرساخت» با راهنمایی دکتر حمید سربازی آزاد در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف به انجام رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد