فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

مراقب سموم طبیعی باشید

مراقب سموم طبیعی باشید سبزی‌های مسموم جام جم آنلاین: از گذشته‌های بسیار دور، مصرف سبزی‌ها به دلیل مواد مغذی همیشه برای سلامت انسان‌ها ضروری بوده و در بسیاری از مناطق دنیا نیز غذای اصلی تلقی‌می‌شوند. سبزی‌ها با مقدار اندک چربی، پروتئین و کربوهیدرات بخش ناچیزی از انرژی بدن ما را تامین کرده و مقادیر فراوان مواد معدنی آن نظیر: کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد، آهن، منگنز، منیزیم، روی و همچنین ویتامین‌هایA ،B،C و اسیدفولیک آن می‌تواند بخش وسیعی از نیازهای ویتامینی ما را برطرف نماید. مصرف صحیح سبزی‌ها در رژیم غذایی به تعادل سدیم و پتاسیم خون کمک کرده و سبب جلوگیری از بالا رفتن فشارخون می‌شود. همچنین سبزی‌ها در رژیم غذایی افراد، بالاخص در مواقعی که فعالیت فیزیکی بدن کم است از چاقی بیش از حد جلوگیری می‌کنند. با این وجود هنگامی که فرآورده‌های گیاهی به مقدار فراوان مصرف شوند به علت داشتن بعضی از سموم طبیعی می‌توانند آثار سویی را در بدن ایجاد کنند. در بین مواد مضر موجود در سبزی‌ها، اسید اگزالیک، نیترات و سولانین از مهم‌ترین سموم به شمار می‌آیند. وجود این گونه سموم در سبزی‌ها، از جمله مکانیسم‌های دفاعی آنان برای رشد در شرایط محیطی و مقابله با انواع تنش‌ها می‌باشد. ترکیبی نظیر اسید اگزالیک که در برخی سبزی‌ها به وفور یافت می‌شود می‌تواند با برخی از مواد مغذی نظیر: آهن و کلسیم که از مواد مورد نیاز بدن انسان هستند ترکیب شده و مانع از این شوند که این مواد بتوانند نقش ارزنده خود را در بدن ایفا نمایند. ترکیبات اگزالیک در نهایت می‌توانند برای کلیه نیز دردسرساز باشند. نیترات موجود در سبزی‌ها نیز می‌توانند در سیستم گوارشی بدن انسان تبدیل به نیتریت شده و نیتریت هم در خون، هموگلوبین را تبدیل به مت هموگلوبین کرده و در نهایت انسان را به کمی اکسیژن مبتلا سازند. از طرفی دیگر نیتریت می‌تواند از طریق ترکیب با یک نوع اسید آمینه در سیستم گوارشی بدن، به نیتروزآمین که یک ماده سرطان‌زاست تبدیل کند. در انواع دیگر سبزیجات نیز نوعی ترکیب سمی و تلخ‌مزه به نام سولانین وجود دارد که در عین حال مخدر و آرام‌بخش بوده و مصرف زیاد آن می‌تواند انسان را دچار مسمومیتی با علایم سردرد، سرگیجه، تب، تهوع، زردی و دل‌پیچه کند. علاوه بر این موارد سموم طبیعی دیگری نیز وجود دارند به عنوان مثال: در شوید و رازیانه ماده‌ای وجود دارد که باعث ورم پوست می‌گردد. جعفری و کرفس نیز دارای ترکیبی هستند که باعث ناراحتی‌های پوستی و هویج دارای ماده‌ای است که باعث علایم عصبی می‌شود. کاهو و اسفناج نیز به ترتیب از پتانسیل بالایی برای تجمع نیترات و اگزالات برخوردار هستند. توجه: بدیهی است مصرف بیش از حد یا کمتر از حد هر یک ازمواد غذایی می‌تواند در نهایت منجر به نوعی عارضه یا بیماری در مصرف‌کننده شود، بنابراین برای این که یک ماده غذایی بتواند نقش ارزنده خود را بخوبی در بدن ایفا کند باید علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، تازه و سالم بوده و به مقدار متعادل مصرف شود.

این ستاره پر شر و شور

 
هر چقدر علم پیشرفت می‌کند ما هم با نکات تازه‌تری در مورد دنیای اطراف‌مان آشنا می‌شویم و مسائل جدیدی را می‌فهمیم.

اصلا انگار با پیشرفت علم این ضرب‌المثل هر روز بیشتر از روز قبل درست بودنش را نشان می‌دهد. این که از قدیم و ندیم گفته‌اند آدم عاقل آدمی است که هر چقدر دانشش بیشتر می‌شود تازه در می‌یابد که چیزی نمی‌داند.

به گزارش ایسنا، خیلی‌ها معتقدند که خورشید شرایط ایده‌آلی را برای رشد و رونق حیات در زمین ایجاد می‌کند، اما گاهی اوقات باعث دردسر‌هایی برای کره خاکی ما هم می‌شود.

در واقع خورشید به طور دوره‌ای زمین را در معرض هجوم‌های پردردسر بین ستاره‌ای قرار می‌دهد، به شیوه‌ای که بیشتر ستاره‌ها این کار را انجام نمی‌دهند.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله علمی نیوساینتیست به چاپ رسیده، خورشید از ما در برابر پرتوهای کیهانی و غبار ورای منظومه شمسی حفاظت می‌کند و برای این کار ما را در پوششی موسوم به هلیوسفر دربر می‌گیرد. هلیوسفر حبابی از بادهای خورشیدی است که از سیاره پلوتون نیز می‌گذرد.

این پرتوهای کیهانی می‌توانند به لایه ازن آسیب برسانند و غبار بین ستاره‌ای می‌تواند، نور خورشید را تضعیف نماید و در نتیجه وقوع یک عصر یخی را هدف قرار دهد. اما وقتی منظومه شمسی از میان گاز و ابرهای غباری بسیار متراکم عبور می‌کند، هلیوسفر می‌تواند تحلیل رود و تا لبه آن وارد مدار زمین شود.

در این مقاله که در مجله آستروبیولوژی نیز به چاپ رسیده است، دیوید اسمیت  محقق دانشگاه آریزونا  و جان اسکالو ‌ پژوهشگر دانشگاه تگزاس  فشار استروسفرهای محافظی ستاره‌های مختلف را اندازه‌گیری کردند.

آنها دریافتند که زمین هر یک میلیارد سال یک بار در معرض یک تا 10 هجوم بین ستاره‌ای قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که سیارات مسکونی دیگر به دور کوتوله‌های قرمز، هرگز در این شرایط قرار نمی‌گیرند.

پژوهشگران می‌گویند: علت این تفاوت آن است که سایر سیارات نیاز دارند، آنقدر به ستاره‌های کم‌نور خود نزدیک شوند تا برای حفظ حیات به اندازه کافی گرم بمانند.

این محققان همچنین تاکید کردند: مطلب نهایی این است که سیارات سکونی در اطراف کوتوله‌های قرمز بهتر از زمین در برابر فجایع و بلایای جوی محافظت می‌شوند. 

 

تکنیک جدید انتقال پرسرعت اطلاعات با تغییر در فن‌آوری نوری

دانشمند‌ان به شیوه سریعتری برای انتقال اطلاعات دست یافتند.

 

 پژوهشگران می‌گویند که با دستکاری و ایجاد تغییراتی در نور موفق به ابداع این روش جدید شده‌اند که هم بسیار ساده‌تر و هم بسیار سریعتر و ایمن‌تر می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را انتقال دهد.

جیری جانوسک، پژوهشگر دانشگاه و ملی استرالیا که موفق به کشف این تکنیک جدید شده است، درباره دستاورد خود می‌گوید: این کشف بر اساس فن‌آوری نوری موجود انجام شده، با این تفاوت که در این روش به شیوه‌ای از فن‌آوری نوری استفاده می‌شود که قطعات و پرتوهای نوری کمتر مورد نیاز است.

وی تشریح کرد: این کشف درباره نحوه دستکاری در نور بدین معنی است که فقط یک منبع نور و یک گیرنده مورد نیاز است تا در هم پیچیدگی نوری تولید شود و بنابراین با این روش می‌توان سیستم را گسترش داد تا جایی که کانال‌های اطلاعاتی بسیار بیشتری در آن تولید شود.

جانوسک در این زمینه افزود: در حال حاضر در کل جهان فقط 10 آزمایشگاه وجود دارد که انجام این تحقیق در آنها امکان پذیر است و ما اولین گروهی بودیم که برای این مساله خاص راه حلی مناسب پیدا کردیم.

شرح دستاورد این پژوهشگر استرالیایی در مجله «نیچر فوتونیکس» منتشر شده است.

ارد بزرگ کیست ؟

آنچه باعث شده است اندیشه های ارد بزرگ مورد توجه جوانان قرار گیرد میل به دگرگونی و تغییر است ارد بزرگ مسیر باروری ملی و بالا بردن جایگاه اجتماعی ایرانیان را در عرصه های داخلی و بین المللی عنوان می کند . او از تلاش بی وقفه در حوزه های گوناگون داخلی یاد می کند که در نهایت به دو تعبیر کاملا آشکار می رسد اول احترام به آزادی و سپس ارزش نهادن به خواسته های ملی است .
در بعد بین المللی او خواستار بهم ریختن شرایط ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک حال حاضر ایران و منطقه است . او معتقد است نقشه قاره های جهان باید دگرگون شود و می گوید اروپا به خاطر پیشینه تمدنی خود که همان یونان باستان است توانست در قالب یک قاره کوچک اما کارآمد مسیر وحدت در حوزه های گوناگون را طی کند حال آنکه آسیا در دست دو حوزه چینی تباران و عربها تقسیم شده و حوزه تمدنی ایران باستان که از کشمیر تا مدیترانه است ناپدید و کم رنگ شده است . او معتقد است باید قاره ایی جدید به نام قاره کهن شکل گیرد که در برگیرنده حوزه تمدن ایران باشد تا ایران بتواند در آن قالب کارکردهای واقعی و تاریخی خویش را به نمایش بگذارد .
چنین خواستی و انجام آن گوشه گیری جوانان ایرانی را از بین می برد و خواسته های تجزیه طلبانه و منطقه گراییهای خرد و کوچک را کمرنگ می کند و موجب وحدت ملی می گردد .
ارد بزرگ همزمان با نظریه قاره کهن خود اندیشه تحقیر جهان از سوی دنیای غرب در قالب دهکده کوچک جهانی را نیز مورد نقد قرار داده و پایه های استدلالی آن را به چالش می طلبد و آشکار می نماید که این نظریه کاملا اشتباه و هدفمند از سوی دنیای غرب دنبال می شده است .
او نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان کانادایی را عامل نابود سازی خرده فرهنگ ها و اندیشه های سرزمین های دیگر در درون بافت فکری جهان غرب می داند .
او می گوید غربی ها بدین خاطر بر طبل دهکده کوچک جهانی می کوبند که تصور می کردند با جهانی سازی اینترنت و همچنین زبان خود و تسلط بر سیستم سخت افزاری آن می توانند کشورهای دارای ریشه های باستانی همچون ایران را به وادادگی فرهنگی و هضم شدن در درون فرهنگ تهی خویش وادارند . حال آنکه این اتفاق نتیجه ایی کاملا عکس را به همراه داشته و ما شاهد رشد و انتشار اندیشه های باستانی و دارای ریشه فکری هستیم ارد بزرگ در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه خود به برتری فرهنگ ایرانی بر اندیشه های مهاجم اشاره کرده است .
این سیر حرکتی و اندیشمندانه ارد بزرگ توانسته صدها هزار از وبلاگ نویسان ایران را همراه کند و در ضمن موجب فخر ملی گردد . از سوی دیگر اندیشه های او در کتاب آرمان نامه نیز توانسته خرد و آرمانهای تاریخی ایرانیان را زنده سازد .
این همه باعث شده است نسل امروز از وادی وحشتناک تصوف دور گشته و انرژی های جوانان ما را به بالفعل در آورد و این خود آینده ایی بسیار باشکوه برای ایران عزیز نوید می دهد  {1}

 

 


پادشاه روشنفکران و اندیشمندان امروز ایران کسی نیست جز ارد بزرگ . او مرجع خرد و دانش کهن ایران زمین است . آغشته ایسم های فرنگی نشده و در عین حال از صوفی گری بیزار است نگاه او چنان که در نظریه قاره کهن اش دیده می شود سازنده و  رو به جلو ست .

بسیاری از روشنفکران قرن حاضر ، رشد خود را مدیون مچ گیریها و انتقادات بی پایه و اساس از این و آن هستند حال آنکه ارد بزرگ به جای این اعمال همواره مسیر درست را نشان می دهد و هدفش ساختن است نه تخریب کردن .
او با سخنان و نظریاتش روح امید و زندگی را بر قلب و روح جوانان نسل امروز می دمد .
ارد بزرگ دوست داشتنی ترین متفکر و اندیشمند حال حاضر حوزه تمدنی ایران است بسیاری از جوانان هر روز سخنان او را برنامه زندگی خویش قرار می دهند این از بازخورد و نگاه آنان در حجم گسترده سایتها و انجمنها اینترنتی قابل مشاهده است نشریات در کشورهای فارسی زبان هم از مشتریان دائمی اندیشه های این خردمند بزرگ هستند .
چه چیزهای باعث شده است ارد بزرگ بدین پایه دوست داشتنی باشد ؟
 آیا این اثر سخنان اوست که روان انسان را به هیجان می آورد و یا نظریه  عالی او که خواستار جدا شدن قاره کهن از آسیا و اروپاست و قاره کهن ، که اندیشه ایرانی برآن حاکم است را از کشمیر و پامیر تا مدیترانه میداند؟
ویا اهمیت دادن وی به میهن پرستی و آزادیخواهی که آن را دو رکن رشد می داند؟
ویا دوستی نزدیک او و شهید احمد شاه مسعود ؟
و یا توجه بسیارش به ادب و اخلاقیات ؟
و یا رد نظریه دهکده کوچک جهانی و اعتقاد به اینکه در دنیای امروز برتری از آن فرهنگ های متعالی همچون اندیشه ایرانی است ؟
و یا کتاب آرمان نامه که حاوی اندیشه های اوست و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است؟…

هر چه که هست اندیشه او گویای یک گام رو به جلو درعرصه فرهنگ و اندیشه ایرانیست .
علاقه بزرگان و مردم کشورهای فارسی زبان نسبت به او هم خود حدیثی مفصلی است . در سایت هوادران رییس جمهور تاجیکستان نام او را می بینید تا نمایندگان ارشد و حتی هیئت رییسه مجلس افغانستان و حتی هواداران رییسان جمهور گذشته افغانستان ، همه جا یاد و نام اوست . در ایران هم که  از بزرگترین سایتهای اینترنتی حاضر تا وبلاگهای ساده همه جا با سخنان و اندیشه های او برخورد می کنید .

ارد بزرگ تمام این شهرت روزافزون خویش را مدیون همنوایی با تاریخ ، فرهنگ و مردم سرزمین خویش است . سرزمینی که به وسعت قاره کهن است .
نکته بارز عملکرد ارد بزرگ در آن است که به هیچ وجه خود را آغشته درگیریهای روزمره اجتماعی نمی کند و همواره همه را به نیک اندیشی و تحمل یکدیگر فرا می خواند .
این در حالی است که در همه جا از صوفی منشی جوانان انتقاد کرده و خواستار حرکت و جوشش نسل نوی ایرانی برای کسب افتخارات بی پایان است . {2} 
 

 

  اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریات شگفت انگیز او موجب جلب و گرایش بسیاری از علاقمندان به علوم انسانی و بعضا علوم سیاسی شده است. ارد بزرگ به نوعی معمار است، او از آینده ایی سخن می گوید که می تواند ایران را به جایگاه اصلی خود باز گرداند. شاید مهمترین نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی بتواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و ۱۹ کشور اطراف آن بوجود آورد. او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان (که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است) را می کشند. و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است. و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند. او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این ۲۰ کشور دست در دست یکدیگر بگذارند ساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت.

نقشی که ارد بزرگ برای ایران در قاره کهن قائل است نقشی فرهنگی و تاریخی نظیر یونان در اروپاست.
قاره کهن امروز اسیر آسیا و اروپاست.
تاریخ و فرهنگ در شرق به چین ختم می شود و در غرب به یونان.
یکی از وجوه جالب و بارز این نظریه ایجاد همگرایی بیشتر منطقه ایی است که خود موجب خلع سلاح تجزیه طلبان در سطح کشورهای منطقه می گردد.
ارد بزرگ با نظریه قاره کهن خود پرده از حقیقتی برداشته که تا کنون هیچ اندیشمندی به آن توجه نکرده بود . {3} 


 

 

ارد بزرگ GREAT OROD

ارد بزرگ (Orod Bozorg) اندیشمند برجسته فارسی زبان است که پیروان بسیاری در میان اهل اندیشه و دانش دارد . در تاجیکستان افکار او را همانند مادر تاجیکستان " گلرخسار صفی آوا " می دانند و در افغانستان او و احمدشاه مسعود را یک اندیشه و فکر مشترک می پندارند و دوستی نزدیک آن دو هم بر این باور افزوده است .
در نظریه " قاره کهن" ارد بزرگ ، پافشاری بسیار بر همگونی فرهنگ و تاریخ مشترک بیست کشور حوزه تمدنی ایران باستان می بینیم . ارد بزرگ در آنجا از استاد فردوسی یاد می کند . در داستان ایرج ، فزون خواهی شرق و غرب برای نفوذ در دایره تمدنی ایران دیده می شود . سلم و تور نماد این دو بخش هستند که برادر خویش ایرج را از پای در می آورند . متاسفانه دخالت های استعمار پیر انگلیس و پرورش افکار غلط باعث شده است که ایران باستان هزار پاره شود . پاکستان تاریخ خویش را از امویان و عباسیان آغاز می کند افغانستان و تاجیکستان هم که نیاز به گفتن ندارد آنسوی ایران در عراق ، سوریه و لبنان ، داستان وخیم تر و غمبارتر است .

گلرخسار صفی آوا ، ارد بزرگ و احمد شاه مسعود

صحبت بر روی نظریات ارد بزرگ به تنهایی درست نیست چون او در درجه اول یک اندیشمند و مصلح اجتماعی است . اندیشه های او به شکل جملات بسیار حکیمانه و خلاصه شده بر سر زبانهاست . کتاب "آرمان نامه" ارد بزرگ امروز پر خواننده ترین کتاب ایران است .
هر چند مردم مشهد او را همشهری خویش می نامند اما در واقع اصالت او و خاندانش از شهر شیروان در شمال خراسان ایران است .
بیشترین دشمنان او در بین پشتون های افغانستان هستند که او و احمدشاه مسعود را از بانیان تغییر نام افغانستان به خراسان می دانند . علی احمد قندهاری از پشتونهای فعال افغان می گوید : نقشه شوم عوض کردن نام افغانستان به خراسان از زمان مسعود جنگ سالار بیشتر رواج پیدا نموده ، فکر می کنم نباید مانند صنف اولی ها با این فرزندان ناخلف افغانستان برخورد کنیم مقاله و تحریر های بسیاری نوشته شده اما فکر می کنم ریشه این حرفها از فریبخوردگان افکار آدمهایی مانند ارد بزرگ باشند باید سارنوالی و ستره محکمهً افغانستان جلو چنین حرکات ماجرا جویانه را بگیرند. محترمان باور کنید این آدم های مرفوع القلم که حرجی بر آنها هم نیست ، می خواهند قوم ما را نابود کنند این قلم ها به بیراهه میروند افغانستان را می خواهند با همه عقده شان از هم بپاشند.
علی احمد قندهاری در جایی دیگر با حمله به نوشته ایی از شقایق شاهی " که به دفاع از شخصیت احمدشاه مسعود و ارد بزرگ برخواسته بود " می نویسد : احمدشاه یک جنایتکار و خائن بود و جماعت در پرده نشین ارد بزرگ هم فکر می کنند قوم افغان بر می گردد به دونیم صدسال پیش و استانی از ایران می گردند .

ارد بزرگ Orod Bozorg

متاسفانه جنگ های داخلی افغانستان موجب رشد افراطی گری قومی گشته و بدین گونه بسیاری از حرمت ها شکسته شده و آزاد مردانی همچون احمدشاه مسعود و ارد بزرگ مورد اهانت های بسیار قرار گرفته اند .

اما این تنش ها هیچ گاه نتوانست ارد بزرگ را از خط اصلی فکری خویش منحرف سازد او در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه خود ،نظریه دهکده کوچک جهانی را رد می کند و آن را دست مایه دنیای غرب برای چنگ اندازی بسوی تمدنهای دیگر می داند . جهان غرب با استفاده از نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان سعی نمود چنین وانمود کند که رهبری این دهکده را بر عهده دارد چون سخت افزار اینترنت و شبکه انتقال داده ها را در اختیار دارد حال آنکه با انتشار داده های فرهنگی ملل پیشرو ، تنها ابزاری شد برای تکثیر افکار بومی کشورهای دیگر .
در بخش پایانی نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ، ارد بزرگ می نویسد : ( زمان رستاخیز اندیشه آدمیان فرا رسیده است پس برای پاسداشت داشته های خود باید بیشتر بدانیم ، براین باورم که نخبگان و اندیشمندان سرزمین من ایران می توانند پادشاهان کهکشان اندیشه فردا باشند. این سرزمین سرچشمه و رویشگاه اندیشه فرا است . در این ستیز بزرگ ، آنانی برنده اند که بن و پی استوارتری در دل تاریخ جهان داشته باشند و همچنین نو آوری و زایش همراه توده جوانان شان باشد . و سخن آخر آنکه : سرزمینی که فردوسی بزرگ را در دل تاریخ خویش دارد فرزندان برومند و خردمند برای این آورد و جنگ آسیم کم نخواهد داشت ).


چندی پیش در بخش آرمان نامه ارد بزرگ در پایگاه تاجیکستان برای دوست عزیزم قیوم نوشتم : وقتی از ارد بزرگ گفته می شود در یادم سیمای بانو گلرخسار صفی آوا نقش می گیرد . استادی در ایران و شاعر نامداری در تاجیکستان . یکی در عشق و یاد بدخشان و دوشنبه ، خجند و کولاب دیگری به یاد دماوند و شاهنامه و آرش .

Gulrukhsor Safieva - Orod Bozorg ارد بزرگ و گلرخسار صفی آوا

حالا که قیوم شعری زیبا تقدیم ارد بزرگوار نمود من هم شعری از گلرخسار تقدیم آن مرد بزرگ و همه همزبانان گرامیم می نمایم .

! ایران عزیز من
از با ختر و سغد م ، از وُست ام و از زند م ، رُخّـا ن بدخشا نم ، وُلکا ن دما وندم
من هجرم و من وصلم ، من نسخه نی ام ، اصلم
فرهنگ شرر دارم ، خون رگ و پیوندم/ یک ذره ز خورشیدم
یک غنچه ز امیدم/ یک نوده ز ده بیدم
یک حلقه ز دربندم/ از میهن گلنا رم ، از گلخن گلخا رم
ایران عزیز من! ای جان عزیز من
ای میهن سبز مهر، ای شهرگ نبض شعر
ای دور به جان نزدیک، ای نور دل و دیده
ایران عزیز من! ای جان عزیز من
قانون تو انشا کرد، قانون سعا دت را/ جمشید تو بینا کرد، کاخ فرّ ملت را
تیر نظر آرش، در سینه نها ن دارم/ شهنا مه عالم ساز، از فضل کیان دارم
ما را به دل تنگت، ای یار به هم آور، صد بار تو را میرم، یکبار به هم آور
بر گلشن گلخندت ، بر فرق دما وندت/ گلخار نمی زیبد، گلنار به هم آور
...پیوند نیا کا نی ، پیوند دل و جا نی / ایران عزیز من/ ای جا ن عزیزمن
شعر از : بانو گلرخسار صفی آوا (Гулрухсори Сафӣ)
پایگاه تاجیکستان  {4}   

 

 {1} http://forum.gigapars.com/showthread.php?s=2e278f1d3fa39e26410279af4b611623&p=159705#post159705 

 

 {2} http://www.98ia.com/Content-pa-showpage-pid-10.html 

 

 {3} http://forum.gigapars.com/showthread.php?p=159698#post159698
  

 {4} http://tajikistan.yourbb2.com/cni-eon-ioe-t52.html