وقتی
از لزوم آشنایی همگان با تحولات وب صحبت میکنیم، برخی تصور میکنند، چنین
دانشی حتی در حد داشتن یک دورنمای مبهم برای افرادی که عملا در زمینه
آیتی فعالیت نمیکنند، غیرضروری است. اما دست آخر، به مواردی برمیخوریم
که کمدانشی، عواقب خود را زندگی و کار روزانه به نمایش میگذارد.
به گزارش سرویس نگاهی به
وبلاگهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نویسنده وبلاگ "یک پزشک" به
نشانی http://1pezeshk.com با مقایسه نتایج مطالعهای که به تازگی روی
وبسایت 100 روزنامه پرخواننده آمریکایی انجام شده با وضعیت روزنامههای
کشور ما، در ادامه آورده است: استفاده از محتوای تولید شده توسط
خوانندگان: در سال 2008، 58 درصد روزنامههای آمریکایی به نحوی از محتوای
تولیدشده توسط خوانندگان و کاربران سایتشان (به صورت مقاله، عکس یا
ویدئو) استفاده کردند که در مقایسه با 24 درصد سال 2007، نشاندهنده اهمیت
و ارزش روزافزون روزنامهنگاری شهروندی است. کدام از یک روزنامههای
پرمخاطب ما حقیقتا چنین کاری را انجام میدهند؟ آیا در سایت روزنامههای
ما قسمتی برای ارسال عکس و خبر وجود دارد؟ چرا باید روزنامههای ما خود را
از چنین منبعی که میتواند خبرهای آنها را غنیتر کند، محروم میکنند؟ کامنت: 75 درصد روزنامههای
آمریکایی در سال 2008، اجازه نوشتن و ارسال کامنت در قسمت زیر هر مقاله
میدهند. در سال 2007، این عدد 33 درصد بود. چند درصد روزنامههای ما
اجازه نوشتن و ارسال کامنت را میدهند؟ شبکههای اجتماعی: 10 درصد روزنامههای آمریکایی امکانات شبکههای اجتماعی را دارند. در سال 2007 این عدد تنها 5 درصد بود.
این روزها صاحبان هر سایت و حتی
وبلاگی، در صدد ایجاد شبکه اجتماعی خود هستند تا از این طریق هم تعامل خود
و خوانندگانشان را افزایش دهند و هم تعاملات خوانندگانشان را با هم. به
علاوه چنین کاری، تبلیغ بسیار مناسبی برای سایت محسوب میشود. مسلما تا
رسیدن به روزی که روزنامههای و نشریات ایرانی لزوم دست زدن به چنین کاری
را حس کنند، فاصله درازی داریم. نمایش مقالههای برتر: 76 درصد
سایتهای نشریات آمریکایی، مقالههای پرخوانندهای را که بیش از همه ایمیل
شدهاند یا در مورد آنها مطلبی در وبلاگها نوشته شده است یا کامنت زیاد
داشتهاند، در صفحه اول سایت، نمایش میدهند. چنین قسمتی را در سایتهای
نشریات ایرانی نمیبینیم. تبلیغات هوشمند متناسب با
محتوا: سایت همه روزنامههای آمریکایی تبلیغات متناسب با مقاله و محتوا
دارند. مثلا در صفحه فناوری خود تبلیغ نرمافزاری و سختافزاری انجام
میدهند. آنها با شیوههای مختلفی مثلا استفاده از Google Adword این کار
را میکنند. صاحبان صنایع و خدمات در ایران
اصلا متوجه نقش تبلیغات آنلاین نیستند و روزنامههای ایرانی هم عمده تمرکز
خود را بر پذیرش و چاپ تبلیغات در نسخه کاغذی روزنامه، معطوف کردهاند.
آنها درنیافتنهاند که درج آگهی آنلاین، دستکم میتواند قسمتی از هزینه
وبسایت را جبران کند و در بلندمدت میتواند حتی سود اضافهای برای آنها
فراهم آورد. در شرایطی که سایتهای بسیاری از روزنامههای ایرانی فاقد
آگهی است، نباید صحبت از درج آگهی هوشمند متناسب با محتوا به میان آورد! 57 درصد روزنامهها، نسخه pdf
روزنامه را برای دانلود در اختیار بازدیدکننده میگذارند، 20 درصدشان
امکانات چت دارند، 96 درصدشان، اطلاعات مربوط به آب و هوا دارند، 40
درصدشان سرخط خبرها را به مشترکانشان پیامک میزنند و 70 درصدشان تقویم
رخدادهای اجتماعی دارند. خوشبختانه یا بدبختانه،
سایتهای روزنامههای ما هر ویژگیای نداشته باشند، نسخه pdf را فراموش
نمیکنند، اصولا pdf از ارکان سایتهای روزنامههای ماست. SMS زدن سرخط
اخبار کار جالبی است که تصور میکنم یکی از روزنامههای ایرانی قبلا این
کار را انجام میداد. طراحی سایت یک هنر و تخصص است.
طراح باید هم به زیبایی کار و استاندارد بودن طراحی توجه داشته باشد و هم
سایت را مجهز به ویژگیهای روز کند. متأسفانه به سبب ناآشنایی و بیگانه
بودن عدهای از مدیران، صاحبان و حتی دبیران و نویسندگان روزنامهها ما به
تحولات وب، ویژگیهایی که باید یک سایت خوب از آنها بهره ببرد، بر آنها
نامکشوف است. بنابراین آنها هنگام سفارش سایت، طراحان را با مشکل مواجه
میکنند، چون برای طراح سایت مشخص نمیکنند که کدام ویژگیها را باید در
سایت بگنجاند. بنابراین دست آخر آنها صاحب سایتی میشوند که استاندارد
نیست و فاقد ویژگیهای معمول روزنامههای دنیاست. البته نباید از جاده انصاف
خارج شد و همه مشکلات را متوجه صاحبان و مدیران روزنامه یا احیانا طراحان
کرد و از محدودیتهای موجود صحبتی نکرد. مسلما ایجاد یکی بخش چندرسانهای
(ودکست، پادکست، یا سلایدکست و …) با علم به اینکه اکثریت خوانندهها
دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند، انگیزه کمی برای صاحبان سایتها ایجاد
میکند. طبق قوانین نوشته یا نانوشته
اینترنتی در ایران، صاحب سایت، مسوول کامنتهای خوانندگان است و بنابراین
داشتن چنین قسمتی هم برای یک نشریه چندان معقول به نظر نمیرسید. در زمینه
تبلیغات آنلاین، هم مشکلات فراتر از اینهاست. اما با وجود این محدودیتها، برطرف کردن بعضی از مشکلات بسیار ساده است، مثلا داشتن یک خروجی فید خوب، کار هزینهبر و دشواری نیست.
سلام
بـزرگتـریـــن و جــامـع تـریــن فـروشــگاه ایـنتــرنتــی ایــران
بـا بـیش از 1000 عنـوان از محصـولات بـرتـر و مختـلف
همراه با گارانتی تعویض و ارائه بهترین کیفیت
از فروشگاه اینترنتی ما دیدن فرمائید
http://www.Reyshop.ir
http://www.Reyshop.com
با سلام
از وبلاگ شما بازدید کردیم. خیلی جالب بود وبلاگ قشنگی داشتی
در صورت تمایل از وبسایت ما نیز دیدن فرمایید .
بـزرگتـریـــن و جــامـع تـریــن فـروشــگاه ایـنتــرنتــی ایــران
http://www.Reyshop.ir
http://www.Reyshop.com
باسپاس
با سلام
وبلاگ شما خیلی جالب بود
دوست داشتید تو گروه ما عضو شوید و در قرعه کشی ما شرکت کنید
http://www.Reyshop.ir
http://www.Reyshop.com
http://www.reyshop.com/group.htm
با تشکر
سلام.
وبت رو دیدم. جالب بود.
از سایت من هم بازدید کن.
با تشکر
سلام. وبت رو دیدم....... من هرروز به وبلاگت سر میزنم ... تو چرا سر نمیزنی ؟؟
بیا به وبلاگم.. یه مطلب توووپ گذاشتم.... پاییز در یک نگاه!!!!!
پاییز در یک نگاه!!!
پاییز از نظر ستاره*شناختی بین دو نقطهٔ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است.
حتما بیای و بخونی چون خیلی باحاله... عکس هم گذاشتم
در ضمن اگر نظر ندی کم لطفی شما رو نسبت به ما نشون میده... چون من هر 2 روز یک بای میام به وبت سر میزنم
اوکی ؟؟ نظر بدی
اینم آدرس پست پاییز دی یک نگاه:
http://iranpix.blogfa.com/post-660.aspx
سلام دوست عزیز خرسندم به اطلاع برسانم سیستم کلیکی شرکت ما از2 روز پیش راه اندازی شد
در همین ابتدای کار 3 وب سایت بزرگ ایرانی و25 وب سایت دیگر همکاری خود را با ما اغاز کردند که این افتخار و اعتبار ماست
برای نمونه سایت های زیر را ببینید :
1.www.cmesle.com
مرجع دانلود فیلم و بازی
2.www.pclord.ir
مرجع دانلود اهنگ عاشقانه
3.www.dir-link.com
بزرگترین وب دایرکتوری وب سایت ها
شما نیز با پیوستن به جمع ما کسب درامد کنید
در صورت داشتن هر گونه سوال با ای دی زیر تماس بگیرید
info_cdonline
ادرس سیستم کلیکی ما
www.cdonline.info/webmasters