برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان - معلومات عمومی + دانشنامه ویکی پدیا + سایت مرجع
X
تبلیغات
زولا

معلومات عمومی + دانشنامه ویکی پدیا + سایت مرجع

سایت مرجع اطلاعات عمومی ، سایت مرجع مقالات ، سایت مرجع اطلاعات عمومی . معلومات عمومی . اسامی شاهنامه . اسامی ساختمان . اسم دختر شاهنامه ای . اسم دختر ایرانی در شاهنامه . اسامی زنان شاهنامه . اسامی دختر در شاهنامه . اسامی دخترانه شاهنامه . 15,331,201

پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 03:22 ب.ظ

برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان


تعطیلات طولانی مدت هرچند که برای پرورش روح و تقویت خلاقیت ها فرصت مناسبی است، اما به همان اندازه می تواند امکان بروز یک ناهنجاری اجتماعی را نیز سبب شود و این امر موجب نگرانی خانواده ها شده است که می بایست در جهت پیشگیری از این مساله برنامه ریزی دقیق و مناسبی از سوی نهادهای فرهنگی و آموزشی در سطح شهر انجام گیرد تا جوانان و نوجوانان بتوانند از این فراغت به نحو مطلوبی استفاده کنند.
در تابستان به لحاظ این که قشر عظیمی از نوجوانان و جوانان فعالیت خاصی انجام نمی دهند، برنامه مناسب برای آنان نقش بسیار مهمی در زندگی شان ایفا می کند. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که پر ننمودن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان حتی دانشجویان در این فصل باعث می گردد تا تعداد کثیری از آنان به سوی انواع انحرافات اجتماعی گرایش پیدا کنند.
برای نمونه، در فصل تابستان تعداد دانش آموزانی که بنا بر اتهامات منکراتی توسط مراجع ذیصلاح دستگیر می شوند به مقدار قابل توجهی بیش تر از سایر فصول است.
افزایش دانش آموزان دستگیر شده در فصل تابستان ناشی از خلا موجود در گذران بهینه اوقات فراغت این قشر می باشد.
چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان در تعطیلات تابستان از اهمیت خاصی برخوردار است; زیرا این ایام طولانی است و در صورت هدایت نشدن آنان و عدم وجود امکانات و تسهیلات کافی برای این امر، موجبات صدمات روحی و انحرافات اجتماعی آنان فراهم می شود.
بنابراین، لازم است که بیش ترین استفاده را از این ایام نمود; زیرا «اوقات فراغت از دید اجتماعی، مانع بروز انحرافات اجتماعی; از دید اقتصادی، باعث افزایش کار و تولید; از دید سیاسی، مانع از بحران های سیاسی و آشوب های اجتماعی و از نظر روان شناسی، باعث بهداشت روان و تضمین سلامت انسان ها و ایجاد نشاط می شود».
گذران بهینه اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان نه تنها از انحرافات اجتماعی آنان پیش گیری می کنند، بلکه باعث آزاد شدن انرژی نوجوانان و جوانان دانش آموز شده و منجر به خودشکوفایی و آشکار شدن استعدادهای آنان می شود که این امر نقش مهمی در تکوین شخصیت فردی، اجتماعی و آینده این نسل ایفا می کند و آنان را در نزدیک شدن به علایق، تمایلات و آرزوهای خود کمک می نماید و به همین علت، برخی از صاحب نظران روان شناسی و علوم تربیتی گذران بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را بیانگر درجه سلامت آنان می دانند.
امام صادق (ع) می فرمایند :
« سلامت، نیرومندی، فراغت، جوانی، نشاط و بی نیازی خود را فراموش منما، در دنیا از آنها بهره برداری کن و متوجه باش که از این سرمایه های عظیم به نفع معنویات و آخرت خود استفاده نمایی.»
در برنامه ریزی برای پر نمودن بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تابستان، حتی المقدور باید به گرایش ها، تمایلات و نیازهای نوجوانان و جوانان توجه نمود و مشارکت خود آنان را در برنامه ریزی ها جلب کرد و نیز وضعیت اقتصادی، فرهنگی و تحصیلی خانواده ها را در برنامه ریزی ها نباید از نظر دور داشت.
با این حال، اگر در پر نمودن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان به شیوه های صحیح تربیتی توفیق حاصل ننماییم بی شک، زمینه انحرافات را در بین دانش آموزان فراهم ساخته و در نتیجه، با عواقب زیانباری مواجه خواهیم شد. بقول بزرگ ترین متفکر جهان حکیم ارد بزرگ : «پدران و مادران تیزهوش برای کم ترین زمان فرزند خویش هم برنامه ای دقیق و هوشمندانه دارند .»

تخیل های بیش از حد در نوجوانی
تفکر انتزاعی در دوران نوجوانی رشد می کند و عواطف در او شدت پیدا می کند. گاهی به دلایلی به سمت تخیل گرایی مفرط پیش می رود، با تدابیر لازم او را در مسیر درست تربیت قرار دهیم تا از تفکر انتزاعی در جهت پرورش استعدادهایش بهره مند شود.
تخیل و خیال پردازی لازمه خلاقیت و بروز نوآوری است. اما افراط در تخیل، برای نوجوان مضر است. در دوران نوجوانی به ویژه سنین 15 تا 18 سالگی فرد از لحاظ عاطفی در موقعیت ظاهر شدن عواطف انتزاعی قرار می گیرد; یعنی موضوع عواطف غالبا مسائل معنوی یا انتزاعی می باشد مانند فداکاری، دفاع از مظلوم است.
در صورتی که نوجوان در دنیای واقعی در برخورد با واقعیات دچار شکست های مکرر شود و نتواند به نحوه احسن از توانایی ها و قابلیت های خود استفاده کند و آن طور که باید، مورد توجه قرار نگیرد. یعنی نتواند ابراز وجود داشته باشد، در حالت نگرانی و بیمناکی مداوم باشد، آرام آرام به سمت تخیل گرایی مفرط و در خود خزیدن پیش می رود. یعنی با تخیلات می خواهد سپری در برابر مشکلات آزار دهنده ایجاد کند و خود را ایمن کند. اینجاست که باید به او کمک کرد و او را از تخیل گرایی مفرط نجات داد.

برای تغییر رفتار نوجوان راهکارهای زیر را انجام دهید
گفت گوی دوستانه: گفت و گوی دوستانه درباره زندگی و رویدادهایی که با آنها مواجه شده است و برداشت او از این رویدادها و این که این رویدادها در زندگی و تفکر او چگونه تاثیر گذاشته است، تاثیر به سزایی در جلوگیری از تخیل مفرط او دارد. این گفت و گو از طریق مثال ها و نمونه محسوس عینی و حتی تکلیف دادن به او برای بررسی درستی یا نادرستی بعضی از مسائل، شناخت صحیحی در فرد و زندگی اش ایجاد می کند. تغییر در فکر و فلسفه زندگی فرد می تواند او را در جهت سازندگی خویشتن به پیش ببرد.
کشف استعدادها: با جستجو در استعدادها و توانایی های نوجوان می توان، زمینه لیاقت و شایستگی را در او افزایش داد تا به خود و زندگی اعتماد پیدا کند. این اعتماد لازمه موفقیت او در زندگی است. بهره برداری و استفاده از توانایی ها در جریان فعالیت های خانوادگی، مدرسه، دوستان عزت نفس او را بهبود می بخشد.
تقویت بنیه درسی نوجوان: یکی از حوزه های بسیار مهم، ابراز وجود و علاقه مندی نوجوان در فعالیت های تحصیلی و درسی است. با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و برنامه ریزی اصولی، حس احترام به خود را در نوجوان افزایش داد و از تخیل گرایی افراطی او جلوگیری کرد.
شرکت در فعالیت های مدرسه و گروه همسالان: شرکت در چنین فعالیت های و صحبت کردن در مورد علائق نوجوانی در جمع دوستان، موجب احساس پذیرش در جمع همسالان می شود و از بروز تخیل گرایی مفرط جلوگیری می کند.
محیط شاد خانوادگی: فضای شاد خانوادگی، ارتباط دوستانه با نوجوان، گفت و گو و تفریحات سالم به همراه خانواده و واگذاری مسئولیت های مورد علاقه نوجوان و استفاده از خلاقیت نوجوان در مسیر فعالیت های سازنده، حس مفید بودن در نوجوان را افزایش می دهد و مانع گوشه گیری و تخیل پردازی افراطی نوجوان می شود.
از آن جایی که نوجوان سرشار از انرژی و توانایی است، با هدفمند کردن فعالیت های او و از بین بردن شکست های مکرر و سرخوردگی و ایجاد رابطه دوستانه، او را در جهت استفاده از توانمندی ها و شایستگی هایش هدایت کنید.
کمال گرایی مفرط: نگرش های کمال گرایی افراطی در نوجوان مانند "این که من باید بهترین باشم". " اگر دچار اشتباه شوم آبرویم جلوی دیگران می رود" آسیب زننده است. موجب بی انگیزگی در بسیاری از کارها و فعالیت های او می شود. نوجوان را باید از پیامدهای منفی چنین نگرشی آگاه کرد و با بینش و درک او را به سمت واقع گرایی پیش برد.
از آن جایی که نوجوان سرشار از انرژی و توانایی است، با هدفمند کردن فعالیت های او و از بین بردن شکست های مکرر و سرخوردگی و ایجاد رابطه دوستانه، او را در جهت استفاده از توانمندی ها و شایستگی هایش هدایت کنید. تا به نحوه درستی از این توانایی ها استفاده کند. تا بتوانیم در جهت پرورش نسل متفکر پیش برویم.

 

نظرات (1)
با وبلاگتون خیلی حال کردم بقول خودمونیا دمتون گرم
امیدوارم به سایت ما هم سری بزنین کلبه ی خراب ما رو مزین کنین
98651
پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:16 ب.ظ
امتیاز: 0 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک : عدم نمایش ایمیل بعد از درج
وب/وبلاگ :