فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

تخریب گسترده محوطه باستانی شوش

مشایی: بی اطلاعم
تخریب گسترده محوطه باستانی شوش
جام جم آنلاین: "اسفندیار رحیم مشایی" معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز یکشنبه با اظهار بی‌اطلاعی از تخریب لایه های ساسانی محوطه باستانی شوش توسط سازندگان هتل لاله، خواستار پیگیری این پرونده شد .وی گفت: در صورت وقوع چنین تخریبی از خطای مدیر و کارشناسان میراث فرهنگی چشم پوشی نخواهد کرد.

سخنان "اسفندیار رحیم مشایی"، در این مورد به دنبال ارایه گزارش خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی  از تخریب لایه های ساسانی محوطه باستانی شوش توسط سازندگان هتل عنوان شد.

بنا بر این گزارش، سازندگان هتل لاله با اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محوطه‌ای به وسعت 100 در 100 متر را در نزدیکی تپه‌های باستانی شوش به عمق 6 متر گود برداری کرده اند.

این در حالی است که پس از گودبرداری وجود لایه های باستانی و سفال در دیواره و اطراف محوطه قابل مشاهده بوده و به نظر می‌رسد هنگام گودبرداری نیز لایه‌های باستانی، سفال و اسکلت انسانی، احتمالا متعلق به دوره اشکانی و ساسانی از روی زمین برداشته و تخریب شده‌است.

به گزارش باستان‌شناسان پایگاه پژوهشی شوش، اکنون اثری از خاک‌های برداشته شده دیده نمی‌شود و خاک احتمالا با ماشین آلات سنگین به جای دیگری منتقل شده است.

همچنین محوطه تخریب شده که به بزرگی یک زمین فوتبال است، در حال حاضر به حال خود رها شده و از آنجا که در حریم اداره راه قرار گرفته است، ساخت هتل نیز با مشکل مواجه شده است.

از سوی دیگر، پس از بررسی باستان شناسان مشخص شد که محوطه تخریب شده در عرصه تپه‌های باستانی شوش قرار گرفته است. اما از آنجا که هنگام گودبرداری لایه های باستانی مشاهده شده، می‌بایست این موضوع به اطلاع سازمان میراث فرهنگی که مجوز گودبرداری را صادر کرده می‌رسید که این کار انجام نشده است.

مشایی پس از شنیدن گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «گزارش این تخریب به من داده نشده و به همین علت از آن اطلاعی ندارم»

وی در ادامه خطاب به "طه هاشمی"، رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خواستار پیگیری این موضوع شد و از وی خواست تمام اطلاعات بدست آمده از این گزارش را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

مشایی تاکید کرد که از تخلف هیچ‌فرد و مقام مسئولی در این مورد نمی‌گذرد و در این میان مدیر و کارشناس فرقی نمی‌کند و با متخلف به شدت برخورد خواهد شد.

در حال حاضر گودال عظیمی به وسعت 100 در 100 متر، در محوطه باستانی شوش ایجاد شده است.
 
مسئولان پایگاه پژوهشی شوش نمی‌دانند با چنین گودال عظیمی در یک سایت مهم باستانی که روزگاری مهم ترین شهر باستان بوده است چه باید کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد