X
تبلیغات
رایتل

معلومات عمومی + دانشنامه ویکی پدیا + سایت مرجع

سایت مرجع اطلاعات عمومی ، سایت مرجع مقالات ، سایت مرجع اطلاعات عمومی . معلومات عمومی . اسامی شاهنامه . اسامی ساختمان . اسم دختر شاهنامه ای . اسم دختر ایرانی در شاهنامه . اسامی زنان شاهنامه . اسامی دختر در شاهنامه . اسامی دخترانه شاهنامه . 15,331,201

پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 03:51 ب.ظ

نقش جوانان در جامعه

جدی ترین بحرانی که ممکن است در جوانان یک جامعه خود را نشان دهد بحران هویت است که از به عنوان آشفتگی هویت، اختلال هویت و فقدان هویت نیز نام  می برند.
دکتر سید ابراهیم ابراهیمی- معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جایگاه و نقش جوان در جامعه ما می گوید: اولیا دین ما در مورد جوانان رهنمودها و فرمایشات متعددی دارند و پیوسته جوامع و مسئولین را با این مضمون که (جوانان را دریابید پیش از آنکه دشمنان شما به آن ها دست یابند) مورد خطاب قرار می داده اند.
از سوی دیگر سرمایه اصلی تمام جوامع و کشورها برای پیشرفت ، نیروی انسانی به ویژه نیروی جوان است که در کشور ما با توجه به جوانی جمعیت مسئولیت دولت و دستگاه های فرهنگی برای جلوگیری از آسیب های مبتلا به این قشر و جهت دهی به این نیروی عظیم چندین برابر است و در صورت عدم ثمره این نیرو، شاهد تبدیل آسیب ها به تهدیدها خواهیم بود. بنابراین در زمینه آسیب های جدی حاکم بر جوانان این سئوال اساسی مطرح می شود که وظیفه و مسئولیت دستگاه های فرهنگی در قبال جوانان چیست؟
آیا موسسات، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی توانسته اند در تقویت نیروی جوان و شکوفایی آنها قدم های قابل توجهی بردارند یا خیر؟
آیا جوانان با این دستگاه ها ارتباط  دو سویه ای دارند یا تنها شنونده پیام ها و نصایح آنان هستند؟ وی بزرگترین تهدید برای جوانان را بحران هویت می داند و در این خصوص معتقد است: جدی ترین بحرانی که ممکن است در جوانان یک جامعه خود را نشان دهد، بحران هویت است که از آن به آشفتگی هویت، اختلال هویت و فقدان هویت نیز نام می برند. جوان در این موقعیت خاص سنی که مصادف است با بلوغ کامل و آشنایی با تفکر منطقی و احیانا" ورود به دانشگاه، به اقدامات جدی تری برای آشنایی بیشتر با حقوق و تکالیف اخلاقی و اجتماعی و به طور کلی یافتن معنی (خود) احتیاج دارد.
وی پیوسته از کیستی خود سوال می کند و در حقیقت در جست وجوی هویت است. چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی که در این راستا هویت فردی به معنای هویت اجتماعی به معنای هویت فرهنگی و چگونگی ایفای نقش های اجتماعی است. 
وی می افزاید : نقش هویت در ثمردهی کلیه فعالیت ها مهم و اساسی است چنانچه کلیه فعالیت ها مهم و اساسی است چنانچه از بعد خداشناسی و معرفت دینی این نقش چنان مهم است که در دستورات دینی ما نیز آمده است که (من عرف نفسه فقد عرف ربه) بنابراین خودشناسی به معنی یافتن هویت، مقدم بر خداشناسی و از ملزومات آن است.
همچنین امام صادق (ع) می فرماید که (آیا تصور می کنی که موجود کوچکی هستی؟ در تو عالم بزرگی نهفته است.) مولوی نیز در تمثیلی گفته است که شخصی همواره از خدا می خواست که گنجی به او بدهد. پس یک شب درخواب می بیند که برای یافتن گنج در فلان منطقه تیری در چله کمان بگذارد و آن را رها کند، شخص با عمل به این فرمان به گنجی نرسید.
شب دیگری در خواب همان ندا به او گفت: تیر را در چله کمان بگذار اما بدون اینکه آن را به سوی خود بکشی رها کن. شخص این بار مطابق آن خواب عمل کرد و تیر زیر پای خودش افتاد که این تمثیل نشان می دهد گنج خود بوده است و او بایستی خود را بکاود و به گنج برسد.
با توجه به این مقدمه می توان درک و تعریف روشن تری در خصوص هویت و بحران هویت داشته باشیم. به لحاظ اجتماعی چنانچه جوان دچار اختلال هویت باشد در معرض مخاطرات و تهدیدات جدی قرار می گیرد و به تعبیر دیگر می توان گفت بسیاری از آسیب های اجتماعی در خلال شکل نگرفتن این هویت صورت می گیرد، که ذکر آنها خود مجال دیگری می خواهد.
یکی از کارشناسان علم روان شناسی علائم شکل گیری هویت و در مقابل آن بحران هویت را چنین ارزیابی می کند: شناسایی این علائم مشکل به نظر می رسد اما به طور کلی اتخاذ اهداف بلند مدت، الگوهای صحیح دوستی; هدایت رفتار جنسی، دارابودن ارزش های دینی و اخلاقی، وفاداری روحی و داشتن خط مشی زندگی از مشخصات شکل گیری هویت بوده و از جلوه های فقدان و بحران هویت می توان به دل مشغولی های بی هدف، تاثیرپذیری شدید و توجه به ظواهر و به ویژه پیروی از مدها اشاره کرد. حکیم ارد بزرگ می گوید : دوری از آرمان و هدف ، آشفتگی و پریشانی روان ما را در پی دارد.
به نظر می رسد افرادی که به نوعی دچار بحران هویت هستند، عوامل تشکیل دهنده هویت فردی شان را در خارج از خود و در پدیده هایی زودگذر می بینند و به محض تزلزل در آن عوامل بیرونی; آنها نیز دچار تزلزل و در آخر منجر به شکست می شوند.
وی همچنین برای رفع این معضل چنین پیشنهاد می کند که اولین گامی که به نظر می رسد برداشتن آن لازم و ضروری است،
ایجاد ارتباط صحیح و مناسب از سوی مسئولان و خانواده ها  با جوانان است و ایجاد ارتباط و نفوذ هم به نوبه خود می تواند از سوی آنان باعث شناخت بهتر و بیشتر باشد. این مهم را می توان مقدمه ای برای انجام برنامه ریزی های مناسب و سنجیده در نظر گرفت. چون برنامه ریزان و مسئولان امور فرهنگی باید در اقدامات فرهنگی خود به این نکته توجه داشته باشند که ضمن حفظ و نگه داشت فرهنگ بومی و ملی; شرایط مساعد دسترسی به فرهنگ های بومی و ملی; شرایط مساعد دسترسی به فرهنگ های دیگر را فراهم کنند. آن چنانکه اخذ برخی ویژگی های فرهنگی دیکر به قیمت فراموشی و از دست دادن ارزش های اصیل و الگوی فرهنگی جامعه تمام نشود.
بنابراین اخذ فرهنگ بیگانه یا رها کردن فرهنگ ملی قابل قبول نخواهد بود و به نظر می رسد تنها راه حل مناسب; ایجاد تعادل میان فرهنگ اصیل و ملی جامعه و برخی زمینه های مثبت فرهنگی دیگر کشورها باشد. اما این تعادل هنگامی برقرار می شود که پایه های فرهنگ ملی به قدری مستحکم پایه ریزی شود که بتواند در مقابل فرهنگ های دیگر ایستادگی کند.
از سوی دیگر توجه همه جانبه به نیازهای جوانان که نیازی به بازشماری آن احساس نمی شود. باعث جلوگیری از تک بعدی شدن جوانان شده و در مرحله بعد جلوی خلاها و نیازهای برآورده نشده و منجر به بحران هویت را نیز می گیرد. بنابراین چنانچه جامعه بتواند به طور همزمان نیازها و تمایلات جوانان را به طور جامع شناسایی کند و پاسخ به این نیازها داده شود، می توان انتظار داشت که مشکلات و مسایل این قشر کمی کاهش یابد.
به علاوه از آنجا که خانواده مهم ترین و اولین نهاد تاثیرگذار بر این قشر از جامعه است،; لازم است که برخی تحولات بنیادین در چارچوب نظام خانواده نیز ایجاد شود.  در این راستا وجود آموزش های ضروری برای والدین در تمامی مراحل و مقاطع لازم به نظر می رسد.
از زاویه ای دیگر توجه به کیفیت برنامه هایی که از طریق وسایل ارتباط جمعی همگانی برای جوانان تهیه می شود امری ضروری است که باید دقت نظر بیشتری در مورد آن صورت گیرد.
شناخت روحیات و نیازهای مبتنی بر شرایط نسبی و دیگر ویژگی های دوران جوانی، از جمله مسائلی است که می تواند به تهیه و تدارک برنامه هایی منجر شود که مناسب با ذوق و سلیقه جوانان و موثر بر آنها باشد.
نهایت اینکه شناخت صحیح دنیای جوان، پرهیز از هرگونه برخورد تند و خشن و ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه در محیط های داخلی خانواده و میان اعضای جامعه، برخوردهای متنوع و منطبق با روحیات جوانان; آشنا ساختن جوانان با میراث فرهنگی جامعه و برخورد منطقی با پدیده های مربوط به سایر کشورها; می تواند در سوق دادن جوانان سوی ارزش های مثبت جامعه و همچنین شکل گیری هویت آنان موثر افتد.

 


نظرات (1)
+ ایرج
عالی بود
مقالات و مصاحبه های استاد ابراهیمی همیشه سودمند و پرفایده هستند.
شنبه 1 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 09:00 ق.ظ
امتیاز: 1 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک : عدم نمایش ایمیل بعد از درج
وب/وبلاگ :