X
تبلیغات
رایتل

معلومات عمومی + دانشنامه ویکی پدیا + سایت مرجع

سایت مرجع اطلاعات عمومی ، سایت مرجع مقالات ، سایت مرجع اطلاعات عمومی . معلومات عمومی . اسامی شاهنامه . اسامی ساختمان . اسم دختر شاهنامه ای . اسم دختر ایرانی در شاهنامه . اسامی زنان شاهنامه . اسامی دختر در شاهنامه . اسامی دخترانه شاهنامه . 15,331,201

پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:58 ق.ظ

2 بیماری دردسرساز زمستان ‏


چگونه از شکستگی استخوان‌ها و ابتلا به سرماخوردگی در روزهای سرد و یخبندان پیشگیری کنیم؟
2 بیماری دردسرساز زمستان ‏


هر سال با فرا رسیدن فصل سرما بیماری‌هایی در میان مردم شایع می‌شود و این در حالی است که در چند روز اخیر آلودگی شدید هوا در کلانشهرها هم مزید بر علت شده و بسیاری از هموطنان‌مان را راهی بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی کرده است.‏

با شروع فصل زمستان اغلب مردم تمایل دارند بیشتر وقت خود را در محیط‌های بسته بگذرانند که این وضع باعث انتقال سریع میکروب‌ها می‌شود، زیرا ویروس‌ها در هوای خشک سریع‌تر منتشر می‌شوند.‏

یکی از بیماری‌های شایع این فصل، سرما خوردگی است که هرسال عده زیادی از مردم را خانه نشین می‌کند. از درد سر‌های دیگر این فصل می‌توان به زمین خوردن و شکستگی‌ استخوان‌ها اشاره کرد که هزینه زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. ‏

افزایش شکستگی‌ها

دکتر سید امیر کمره‌ای ـ ارتوپد در مورد افزایش شکستگی‌ها در زمستان به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: میزان و نحوه فعالیت افراد در حین انجام کار و یا اوقات آزاد، بر اساس فصول مختلف سال متغیر است.این تغییر در فصل زمستان از راه‌های گوناگون بر سلامت جسمی افراد تاثیر می‌گذارد و نیز صدمات ناشی از تصادفات و به ویژه شیوع انواع شکستگی‌ها تحت تاثیر الگوی فصلی قرار دارد و بروز آن‌ها در فصل سرد افزایش می‌یابد.‏

وی با بیان این مطلب که باران و برف و یخبندان بیشترین نقش در شکستگی‌ استخوان‌ها را از طرِیق افزایش تعداد سر خوردن بر روی سطوح لغزنده کوچه‌ها و خیابان‌ها و افتادن به زمین دارد، می‌افزاید: از میان گروه‌های مختلف سنی،تعداد و نوع شکستگی‌ها در افراد مسن بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.‏

این متخصص ارتوپدی در پاسخ به این پرسش که اغلب شکستگی‌ها مربوط به کدام استخوان‌های بدن است، یاد آوری می‌کند: شکستگی‌های انتهای تحتانی ساعد و استخوان لگن با رسیدن فصل زمستان افزایش پیدا می‌کنند.

همچنین در یک بررسی میزان بروز شکستگی‌های انتهای ساعد در روز‌های برفی 7 تا 10 درصد افزایش داشته و این در حالی است که شکستگی‌های استخوان لگن به میزان کمتری تحت تاثیر الگوی فصلی قرار دارد. زیرا اکثر این شکستگی‌ها در افراد در حین فعالیت در محیط‌های بسته مانند منزل رخ می‌دهد، حال آن که اغلب شکستگی‌های انتهای ساعد در محیط‌های خارج و بر اثر افتادن به سمت پشت، روی مچ و کف دست در حالت ایستاده رخ می‌دهد.‏

وی با اشاره به این مطلب که الگوی شکستگی در مرد‌ان و زنان متفاوت است، می‌گوید: 80 درصد شکستگی‌های لگن در خانم‌ها دیده می‌شود.‏

عوامل خطرساز

دکتر کمره ای در مورد عواملی که به خطر سُر خوردگی و به زمین افتادن افراد مسن در روزهای سرد و یخبندان کمک می‌کنند، عوامل یاد شده را به این شرح بیان می‌دارد: کاهش هماهنگی بخش‌های مختلف بدن بر اثر کاهش دمای محیط، کاهش تعادل فیزیولوژیک (پوشیدن لباس‌های گرم می‌تواند در برخی افراد موثر باشد )، کاهش زمان عکس العمل، خستگی، کاهش طول مدت روز در زمستان و کاهش روشنایی روز ناشی از ابری بودن آسمان ( در افراد مسن با توجه به کاهش قدرت بینایی این مورد در زمین‌های ناهموار و لغزنده خطر لغزش را بالا می‌برد).‏

وی یاد‌آوری می‌کند: عامل اساسی دیگری که افراد مسن را در مقابل شکستگی‌ها‌ی ناشی از به زمین افتادن آسیب پذیر‌تر می‌کند، پوکی استخوان است و شیوع این بیماری در افراد مسن سبب تسهیل شکستگی بر اثر ضربات و یا افتادن‌های جزیی می‌شود.‏

وی در پاسخ به این پرسش که چه درمانی برای شکستگی‌های استخوان وجود دارد، می‌گوید: درمان شکستگی‌ها‌ی انتهای ساعد و استخوان ران نیاز به کارکنان فعال بیمارستانی دارد.

به علاوه در برخی موارد اقدام به جراحی برای درمان شکستگی‌ها و بستری شدن طولانی مدت لازم می‌شود ضمن‌ آن‌که آگاه بودن مردم نسبت به خطرات ناشی از سُر خوردن و به زمین افتادن در فصل زمستان، سبب کاهش شکستگی‌های استخوان ساعد تا 3 برابر می‌شود که بسیار مهم است و از این رو آموزش افراد و افزایش سطح آگاهی آنان می‌تواند در کاهش خطر بسیار موثر باشد.‏

پیشگیری

دکتر کمره‌ای در مورد اقداماتی که برای پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها در زمستان می‌توان انجام داد، می‌افزاید: پاک کردن خیابان‌ها و پیاده رو‌ها از برف و یخ، پارک کردن وسایل نقلیه در محل‌های خالی از برف و یخ، تحویل غذا در منزل برای سالمندان در روزهای سرد، تصحیح ضعف بینایی با عینک، درمان بیماری‌هایی که سبب عدم تعادل واحساس ضعف و گیجی می‌شوند، تنها نماندن در خانه در ساعت‌های طولانی، عدم تغییر وضعیت سر از حالت نشسته به ایستاده در افراد مبتلا به کاهش فشار خون، استفاده از کفش‌های مناسب و گام‌های صحیح در سطوح لغزنده، در کاهش شکستگی‌ها موثرند.‏

وی در مورد پیشگیری از پوکی استخوان هم یاد آوری می‌کند: مصرف کلسیم به میزان 1000 تا 1500 میلی‌گرم در روز لازم است که در درجه اول باید از طریق مصرف لبنیات تامین شود. همچنین مصرف مکمل‌های کلسیم که نسبت به لبنیات از اولویت دوم برخوردار است و نیز مصرف ویتامین د به میزان (400 تا 800 واحد) در روز ضرورت دارد و بین 10 تا 30 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گرفتن هم‌سطح «ویتامین د» خون را افزایش می‌دهد.

دیگر مواردی که می‌تواند به کاهش شکستگی استخوان‌ها کمک کند، از این قرارند: کاهش مصرف کافئین، کاهش مصرف الکل، فعالیت و ورزش‌های منظم به ویژه ورزش‌هایی که وزن بدن روی زمین گذاشته می‌شود، ترک سیگار، زیرا سیگار تراکم استخوان را 8/5 درصد کاهش می‌دهد، محدود کردن مصرف دارو‌هایی مانند کورتیکو استرویید، ضد تشنج، ضد انعقاد و ویتامین آ، درمان جایگزینی هورمون در خا‌نم‌های یائسه و این که تا قبل از 35 سالگی تراکم استخوان خود را با رعایت این توصیه‌ها به حداکثر برسانند.‏

دکتر کمره‌ای همچنین می‌گوید: شکستگی‌های انتهای استخوان ساعد و لگن در افراد مسن در فصل سرد افزایش می‌یابند که علاوه بر ایجاد بیماری و مرگ و میر، سبب اتلاف هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای می‌شود. به هر حال به کار بردن توصیه‌های مطرح شده و افزایش سطح آگاهی‌های افراد می‌تواند در کاهش تعداد شکستگی‌ها موثر باشد.

سرما خوردگی در زمستان ‏

یکی از بیماری‌هایی که با شروع فصل سرد شیوع زیادی می‌یابد، سرما خوردگی است، حال آن‌که با توصیه‌های ساده می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.‏

شهلا حاجیان ـ پزشک عمومی در مورد سرما خوردگی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده است که به دستگاه تنفسی فوقانی آسیب می‌رسانند و باعث سرما خوردگی می‌شوند. در اغلب موارد سرما خوردگی‌ خفیف است و به طور معمول برای حدود یک هفته باقی می‌ماند.‏

دکتر حاجیان در مورد علایم سرماخوردگی یاد آوری می‌کند: در این بیماری به طور معمول دو تا سه روز پس از درد، ویروس در بدن ظاهر می‌شود که شایع‌ترین علایم آن هم عبارتند از گلو درد،گرفتگی و یا آبریزش بینی،سرفه، عطسه و درد قسمت‌های دست و پا،خستگی،ریزش آب از چشم‌ها ضمن آن‌که مشکلات خوابیدن نیز ممکن است رخ دهد.در صورتی که علایم بیش از یک هفته باقی بماند و به همراه سردرد شدید،ضعف،از دست دادن اشتها و تهوع باشد، احتمال اینکه بیماری به علت ویروس آنفلونزا باشد، بیشتر است. ‏بروز تب به طور معمول شایع است و باید توجه کرد که در عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی،علت بیماری را نمی‌توان برطرف کرد و فقط درمان علایم امکان پذیر است.‏

این پزشک عمومی می‌گوید: به هنگام سرما خوردگی استراحت زیــاد،مصرف فـراوان مایعات و غر غره کردن آب نمک ولرم به بهبود علایم بیماری کمک می‌کند و مصرف قرص‌های مُسکن نیز به رفع سر درد و کاهش تب منجر می‌شود و تنها در مواردی که عفونت ویروسی یا باکتریایی بروز کند، آنتی بیوتیک مفید است.کودکان،سالمندان،زنان باردار و افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل دیابت وبیماری‌های کلیوی هستند، به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، باید از واکسن سرما خوردگی استفاده کنند.‏

مغذی‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که به هنگام سرما خوردگی باید از چه مواد غذایی مصرف کرد، می‌افزاید: برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظایف‌اش عمل کند، که مبارزه با ویروس‌های سرما خوردگی و آنفلونزا است.

باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.برخی از منابع اصلی طبیعی تامین کننده ویتامین C است که در درمان سرما خوردگی موثرند عبارتند از پرتقال،گریپ فروت، انواع توت،فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزیجا‌ت برگ سبز از قبیل انواع کلم. غلات سبوس دار و حبوبات هم منبع خوبی از ویتامین‌های «گروه ب» به نام «پانتونتیک اسید» هستند که کمبود این ویتامین سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

سیر هم دارای آهن و روی است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کمک به کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود. ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی غنی از اسید‌های چرب دارای امگا 3 هستند.

همچنین تخم کتان، دانه کدو حلوایی و روغن شاه دانه نیز از منابع دیگر امگا 3 است.دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتاب گردان منابع غنی اسید‌های چرب امگا 6 هستند که این اسید‌های چرب در مبارزه با عفونت‌های سرماخوردگی، به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.‏

دکتر حاجیان سپس یادآوری می‌کند: جگر، انواع ماهی،کره و تخم مرغ، هویج، انبه، سیب زمینی، زرد آلو، کدوحلوایی و سبزیجات تیره رنگ نیز تامین کننده «بتا کاروتن» هستند که در بدن به «ویتامین آ» تبدیل می‌شوند.‏

وی با بیان این مطلب که عفونت‌های مکرر تنفسی در کودکان با کاهش ذخایر «ویتامین آ» مرتبط است، یاد‌آوری می‌کند: یک رژیم غذایی متنوع و مخلوط حاوی این غدا‌ها، مواد کافی برای یک کودک در حال رشد را تامین می‌کند.غلات، نان و عصاره مخمر، تامین کننده اسید فولیک هستند که برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی ضروری است، به علاوه چغندر،لوبیا چشم بلبلی و انواع کلم منابع خوب فولام (فرم طبیعی اسید فولیک) محسوب می‌شوند. ‏

‏ پیشگیری از سرما خوردگی ‏

این پزشک در پاسخ به این پرسش که به هنگام سرما‌خوردگی چه غذا‌هایی را نباید مصرف کرد، می‌گوید: غذا‌های آماده بسته‌بندی شده و کنسرو‌ها از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیرند و از این رو به جای این نوع غذا‌ها به هنگام بیماری باید از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغز‌ها و دانه‌ها مصرف کرد.‏

وی می‌افزاید: به هنگام سرما خوردگی استفاده از بخور به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. برای این کار به مدت 10 دقیقه سر را بر روی بخار یک ظرف آب در حال جوشیدن بگیرید.

بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را 3 بار در روز تکرار کنید.

همچنین می‌توانید مقداری روغن منتول یا اوکالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه کنید تا عمل تنفس را تسهیل کند. مقدار زیادی مایعات مصرف کنید و در طول حملات شدید آنفلونزا بهتر است از مایعات مغذی مانند انوع سوپ و آش به عنوان جایگزین وعده غذای اصلی مصرف کنید، البته به شرطی که تعادل صحیحی از انواع مواد مغذی را داشته باشید.

تا جایی که می‌توانید استراحت کنید، زیرا سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد و عدم توجه به علایم یک عفونت ویروسی و سعی در ادامه کار و فعالیت در حین بیماری مدت ابتلا به بیماری را طولانی می‌کند.‏

محافظت از پوست

دکتر حاجیان در مورد محافظت از پوست در هوای سرد نیز می‌گوید: سرما، باد و رطوت کم در زمستان می‌تواند باعث تشدید بیماری‌هایی مانند «اگزما»،«پسوریازیس» و «در ماتیت» شود و سیکل منفی در سیر بیماری‌های پوستی را به‌جود آورد.‏

وی می‌افزاید: در زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرم کننده، هوای داخل خانه و دیگر محیط‌هایی که در آن‌ها به سر می‌بریم خشک و سبب خشکی پوست می‌شود و در نتیجه پوست حالت پوسته پوسته و خراشیده به خود می‌گیرد.

از دست رفتن پوست به این شکل به از دست دادن بیشتر چربی و آب پوست می‌انجامد که به نوبه خود پوست را خشک‌تر می‌کند و به همین دلیل است که بیماری‌هایی مانند اگزما، پسوریازیس، روزارسه و شوره سر در زمستان زیاد می‌شود.‏

این پزشک عمومی همچنین یاد آوری می‌کند: افراد دارای پوست خشک معمولا در زمستان دچار سوزش،خارش و در موارد شدید‌تر پوسته ریز و ترک‌های پوستی می‌شوند و البته این عوارض در افراد سالمند به دلیل اینکه ذخایر چربی زیر پوستشان کاهش یافته،شدید‌تر است.

تغییر دما،ورود از محیط سرد به گرم و بر عکس،تعویض لباس‌ها هنگام ورود به منزل و همچنین استحمام با آب داغ باعث می‌شود تا میزان مختصر چربی پوست نیز از میان برود که از عوامل موثر بر آسیب‌های پوستی در زمستان محسوب می‌شوند.‏

‏ از طرفی لباس‌های پشمی و گرم زمستانی هم رطوبت پوست را می‌گیرند و باعث تحریک پوست می‌شوند.

ضمن آن‌که حتی لب‌ها نیز از سرمای هوا در امان نیستند و معمولاً در زمستان خشکی می‌زنند و ترک بر می‌‌دارند و از این‌رو سرما برای ظاهر افراد، در زمستان تهدید واقعی به شمار می‌آید.‏

بیتا مهدوی


نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک : عدم نمایش ایمیل بعد از درج
وب/وبلاگ :