فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

حکمای چهارگانه

http://up.vatandownload.com/images/otkanu52qw1mjrerzuh5.jpg


جهان در طی سیر تکاملی خویش شاهد بروز و ظهور اندیشمندان و متفکرینی بوده است که این سیر تکاملی را در چهار چوبی خردمندانه و آگاهی بخشانه هدایت نموده اند نقش آنها به عنوان انسانهایی فرهنگ ساز همواره درخشیده و می درخشد .

خوی بشر وحشی است اگر از ابتدا رها شود دارای گرایشات حیوانی و غیر اجتماعی می گردد . آنچه بشر را بدینسان متمدن ساخته است فرهنگی است که او را در برگرفته است عرصه فرهنگ محل کنش اندیشه های انسانهایی است که دارای نبوغ و استعداد ویژه ایی هستند . آگاه ترین انسانها را بر علوم انسانی حکیم می نامند حکمای جهان چهار نفرند و شگفت انگیز آنکه هر چهار نفر در شعایی به وسعت 400 کیلومتر زیسته اند اولین آنها حکیم بزرگمهر است که 1410 سال پیش در شهر مرو زیسته است و آخرین حکیم هم حکیم ارد بزرگ است که هم اکنون در قید حیات می باشد . منطقه زندگی حکمای چهار گانه به از لحاظ بافت اقلیمی و فرهنگی به یک گونه بوده است تنها تفاوت آنها در تاریخ زیستن آنهاست هر چهار حکیم دارای گرایشات انساندوستانه و میهن پرستانه هستند آنها در خراسان ایرانزمین رشد نموده اند و بر ادب و کردار نیک تاکید نموده اند .

حکمای چهار گانه عبارتند از :

1- حکیم فردوسی (شهر توس) Hakim Ferdosi

2- حکیم ارد بزرگ ( شهر توس نو - مشهد) Hakim Orod Bozorg

3- حکیم بزرگمهر (شهر مرو ) Hakim Bozorgmehr

4- حکیم خیام (شهر نیشابور ) Hakim Khayyam





مصرف ماهی، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

کارشناسان تغذیه در اسپانیا با مطالعه روی عادات تغذیه‌ای مردم این کشور دریافتند که مصرف ماهی روشی مناسب و موثر برای مصون ماندن از بیماری دیابت است.

به گزارش ایسنا، ‌دکتر مرسدس سوتوس پریتو از دانشگاه والنسیا که این مطالعه را روی 945 زن و مرد 55 تا 80 ساله انجام داده، متوجه شده است که مصرف ماهی خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته دکتر پریتو، این شرکت کنندگان در معرض خطر مشکلات قلبی و عروقی بودند.خوردن گوشت قرمز به میزان زیاد، ارتباط بسیار نزدیکی با افزایش خطر مشکلات قلبی، افزایش فشار خون، دیابت و کاهش طول عمر اساسا به دلیل ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی دارد.

در این پژوهش تاکید شده است که مصرف ماهی به عنوان جزء اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مزایای بسیاری برای حفظ سلامت قلب دارد و در واقع افزایش مقدار چربی امگا -3 ماهی در سلول‌های عضلات اسکلتی، حساسیت انسولینی را بهبود می‌بخشد.

پیرچشمی بیماری دوران میانسالی

پیرچشمی، اصطلاحی است به معنای کاهش دامنه تطابق چشم بیمار که در نزدیک‌ترین نقطه (فاصله) مورد نظر، بینایی واضح و راحت فرد رخ نخواهد داد.

پیرچشمی از 40 سالگی آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد که این بیماری بتواند به عنوان شایع‌ترین بیماری بشر قلمداد شود، چراکه هر فرد بالای 40 سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات بینایی نزدیک دچار خواهد شد.

دکتر پرویز زرین‌بخش متخصص بیماری‌های چشمی در بخش نیمروزی رادیو سلامت درباره این بیماری سخن گفته است که خلاصه‌ای از آن در زیر می‌آید.

پیرچشمی بخشی از مراحل طبیعی پیری است که بتدریج شروع می‌شود و بیماران متوجه تغییراتی در بینایی خود می‌شوند. تحقیقات نشان می‌‌دهد که شروع پیرچشمی به عوامل مختلفی مثل نژاد، شرایط آب و هوایی، تغذیه و عوامل فیزیولوژیک فرد نیز بستگی دارد.

علل بروز پیرچشمی

وقتی پا به سن می‌گذاریم، لنز‌ها سفت و ماهیچه‌‌هایی که لنز را کنترل می‌کنند، ضعیف می‌شوند. ماهیچه‌های ضعیف شده نمی‌توانند عدسی چشم را براحتی خم و پهن کنند، در نتیجه نوری که از طرف اشیا وارد چشم می‌شود، دقیقا روی شبکیه متمرکز نشده و اشیا با وضوح رویت نمی‌شوند.

در پیرچشمی در واقع بیمار قدرت تمرکز خود روی اشیا را از دست می‌دهد. این بیماری بخشی از روند طبیعی افزایش سن است و هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را بتدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد. اما باید بدانید پیرچشمی مساله نگران‌کننده‌ای نیست و براحتی قابل درمان و اصلاح است.

علائم پیرچشمی

در بیشتر افراد اولین علامت ایجاد اشکال در حین مطالعه نوشته‌‌های ریز به خصوص در شرایط روشنایی کم است.

خستگی زودهنگام چشم در مطالعه طولانی‌‌مدت یا در حین انجام کار‌های ظریف و ممتد، سردرد و خواب‌آلودگی از نشانه های این بیماری است.

دور نگه داشتن کتاب هنگام مطالعه برای بهتر دیدن، خستگی چشم به هنگام مطالعه، شکایت از سرگیجه هنگام مطالعه، نیاز به نور مستقیم و روشن برای مطالعه از دیگر علائم آن است.

روش‌های پیشگیری از پیرچشمی

خوب بخوابید: متخصصان اعتقاد دارند هشت ساعت خواب در شبانه‌روز در پیشگیری از پیرچشمی موثر است.

خوب بخورید: هویج و مرکبات سرشار از ویتامین‌هایA و C هستند، این ویتامین‌ها حاوی‌ آنتی‌اکسیدان هستند و به همین علت پیرچشمی را به تعویق می‌اندازند. دانشمندان دانشگاه‌ جان هاپکینز می‌گویند، ‌این ویتامین‌‌ها عدسی چشم را در شرایط مناسبی قرار داده و باعث می‌شود بخوبی برای دیدن اجسام دور و نزدیک انطباق پیدا کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید: اشعه خورشید باعث ایجاد پیرچشمی بخصوص در ساکنان مناطق گرمسیر می‌شود. بنابراین با استفاده از عینک آفتابی از چشمانتان محافظت کنید.

خواص میوه‌های شب یلدا

مصرف برخی از میوه ها در شب یلدا خواصی مثبت دارد.
مصرف هندوانه از بروز حملات آسم، سرطان کولون و حتی آرتروز جلوگیری کرده و به علت خواص آنتی اکسیدانی مانع بروز برخی از انواع سرطان می‌شود.
 
انگور نیز که به همراه انار وهندوانه میل می شود، کاهش دهنده فشار خون است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان های بسیار قوی از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری می نماید.
 
پسته: در پسته مقادیر زیادی آهن و کلسیم  است که برای افراد دچار کم خونی می تواند موثر باشد.
 
انار: انار نیز مانند هندوانه باید در شب یلدا خورده شود. این میوه زمستانی دارای خواص بسیار است به نحوی که مصرف یک انار حدود  15درصد از نیاز افراد را به ویتامین C و دو درصد از نیاز روزانه به آهن را بر طرف می کند.
 
بادام: این مغز از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بسیاری دارد به طوری که هر 100گرم از آن حاوی 21 گرم پروتئین بوده و بیشتر از بادام زمینی به عنوان منبع مناسبی از پروتئین محسوب می گردد. به علاوه در این مغز در حدود 240 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که می تواند توسط افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیرنیستند، استفاده شود.
 
فندق: مصرف این مغز برای افراد مستعد به بیماری های قلبی و پوکی استخوان بسیار مناسب است. به طور کلی، متخصصان تغذیه مصرف مخلوط این مغزها را در حجم کم توصیه می نمایند تا یک وعده غذای کامل به بدن برسد.
 
توت و انجیر: توت یکی از خشکبار مناسب به خصوص برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند.

روباتی که ژاپنی ها را به چالش کشید

روبات انسان نمای چینی در نمایشگاه چونگ کینگ با به چالش کشیدن روبات های مشابه ژاپنی شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخت.

سال ها است که واژه روبات همواره تداعی گر سرزمین آفتاب تابان است به ویژه ساخت روبات های انسان نمایی که ظاهری بسیار شبیه به ظاهر انسان دارند و قادرند حالات چهره یک انسان واقعی را تقلید کنند در تخصص ژاپنی ها بوده است.

اکنون به نظر می رسد که چینی ها در تلاشند در این عرصه به رقابت با ژاپنی ها بپردازند. در این راستا، در نمایشگاه روباتیک «چونگ کینگ» از نمونه آزمایشی یک روبات انسان نمای چینی رونمایی شد که به خاطر شباهت بالایی که به انسان دارد توانست شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیزد.

نمایشگاه روباتیک چونگ کینگ از سوم دسامبر در شهر «لیانگ جیانگ» واقع در «چونگ کینگ» چین آغاز به کار کرده است.

در این نمایشگاه صدها روبات پیشرفته در چهار مقوله صنعت، خدمات، پزشکی و سرگرمی به نمایش گذاشته شده اند.

ارزش تولید روبات ها در منطقه «چونگ کینگ» که با عنوان پایتخت روباتیک چین شناخته می شود تا سال 2015 به 23.4 میلیارد دلار خواهد رسید.