فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy
فلسفه جهانی اُرُدیسم  The Philosophy of Orodism

فلسفه جهانی اُرُدیسم The Philosophy of Orodism

بازتاب فلسفه اردیسم در سطح جهان Reaction of the World to the ORODISM Philosophy

آموزش کودتا در مدارس ابتدایی ترکیه به کودکان

به دنبال تغییر متون کتب درسی مدارس ابتدایی در ترکیه و پرداختن به تاریخچه کودتاها در این کشور، رسانه هااز شیوه بیان شده در جهت تبیین کودتاهای مختلف رخ داده در تاریخ معاصر این کشور انتقاد کردند.
به گزارش شبکه خبر به نقل از مطبوعات ترکیه، در کتاب "تاریخ انقلاب و آتاتورکیسم" که در سال آخر دوره ابتدایی هشت ساله سیستم آموزشی این کشور تدریس می شود، کودتای سال 1960 که منجر به اعدام نخست وزیر وقت عدنان مندرس و تنی چند از همراهان وی شد بدون ذکر اعدام مندرس، کودتای ننگین 1890 ژنرال کنعان اورن بدون ذکر ماهیت کودتاگرانه آن، کودتای پست مدرن 28 فوریه 1997 به صورت اخطار ارتش به دولت اسلام گرای نجم الدین اربکان که منجر به برکناری وی شد و نیز دستگیری عبداله اوجالان رهبر جدایی طلبان کردهای ترکیه که هم اینک در زندان به سر می برد، تشریح شده است. 

مطبوعات ترکیه با اشاره به تغییرات صورت گرفته در مفاد کتاب مذکور خاطرنشان می کنند که در این کتاب کودتاهای ذکر شده از زبان کودتاگران تعریف شده و محق جلوه داده شده اند، این در حالی است که هر یک از کودتاهای یاد شده ضربه ای سنگین بر پیکر دمکراسی در ترکیه وارد آورده اند. 

برخی از شخصیت های سیاسی ترکیه نیز از ذکر نام عبداله اوجالان که در ترکیه به عنوان قاتل بیش از 30 هزار انسان بی گناه شناخته می شود به شدت انتقاد کرده و خواهان حذف نام وی از کتاب تاریخ انقلاب و آتاتورکیسم شده اند

اخلاق ایرانی در شاهنامه‏ فردوسی متبلور است

رقیه کریم‌زاده نقشینه نرقیه کریم‌زاده نقشیه

قهرمانی در دنیای شاهنامه، تنها محدود به دلاوری در میدان جنگ نیست، خردمندی هم لازمه قهرمانی است، پیروزی‌های مادی با پیروزی‌های معنوی به هم پیوسته‌اند و این همان چیزی است که در زندگی ایرانیان وجود دارد.

"رقیه کریم‌زاده نقشینه" ایران‌شناس و مدرس ادبیات فارسی با اعلام این مطلب، درباره تجلی شاهنامه در فرهنگ ایران زمین به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تنها یک ایرانی می‌تواند جواب مسائل خود را در شاهنامه بیابد و در تجلیات فرهنگ ایران زمین، بسیاری از مظاهر فرهنگی شاهنامه در آداب و رسوم مردم نمایان است.

وی افزود: شاهنامه، نه تنها بزرگ‌ترین و ارزشمندترین دفتر شعری است که از روزگار سامانیان و غزنویان
قهرمانان شاهنامه نمونه‏ انسان‏هایی هستند که حس افتخار، عشق به وطن و علاقه به آیین و کیش در وجود آن‏هاست
به جای مانده، بلکه مهم‌ترین سند عظمت زبان فارسی و روشن‌ترین گواه شکوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران کهن و بنیان استوار ملیت ایرانی است.

این مدرس و پژوهشگر خاطرنشان کرد: قهرمانان شاهنامه نمونه‏ انسان‏هایی‌اند که حس افتخار، عشق به وطن و علاقه به آیین و کیش در وجود آن‏هاست. احساسات عمیق وطنی و تعالیم لطیف اخلاقی در آن، همه جا جلوه یافته و فردوسی، این احساسات را به سادگی و روشنی بیان می‌کند و از پیرایه‌سازی و سخن‌پردازی دوری می‌جوید.

مولف کتاب «ادبیات فارسی 1» یادآور شد: وقتی از شاهنامه، صحبت به میان می‌آید آن چه مورد بحث است یک کتاب و یا یک شاعر نیست، بلکه این اثر از یک ملت، یک فرهنگ و یک دنیا سخن
شاهنامه یک نمونه والای شعر واقعی است که شاعر، انواع مطالب را از رزمی و بزمی گرفته تا اخلاق، خرد و عقیده و باور، همه را با قدرت شاعری بی‌مانند بیان می‌کند
می‌گوید. 

وی افزود: شاهنامه یک نمونه والای شعر واقعی است که شاعر، انواع مطالب را از رزمی و بزمی گرفته تا اخلاق، خرد و عقیده و باور، همه را با قدرت شاعری بی‌مانند بیان می‌کند، به گونه‌ای که انسان با قهرمانان آن همدلی پیدا می‌کند و باورهای خود را در باورهای قهرمانان آن می‌جوید و می‌آموزد. قهرمانان شاهنامه و اعمال آن‌ها، تجسمی از آرزوهای خود آن‌هاست و عبرت‌جویی از داستان‌ها، معرف بینش خود فردوسی است.

مولف کتاب «ادبیات فارسی 2» خاطرنشان کرد: کم‏تر کتابی را در جهان می‌توان نام برد که تارهای پیچیده پیوند بشری را از عشق، مهربانی، فروتنی، خردمندی گرفته تا بیداد، آز و غرور را در میان افراد جامعه و بین گروه فرمان‌بران و فرمان‌روایان، به طور دقیق، هنرمندانه و شاعرانه نشان داده
فردوسی در شاهنامه، ایران را جایگاه دلیران، پهلوانان و آزادگانی معرفی می‌کند که همه، خداپرست هستند و متوکل به پروردگارند و به کاری دست نمی‌زنند مگر از پروردگار یاری بطلبند
باشد.

وی افزود: عنصر اصلی داستان‌های فردوسی، ستایش فضیلت‌های آدمی است که شاعر تا آخرین حد از قدرت و ساختار تخیل خویش بهره می‌گیرد و آن‌ها را توصیف می‌کند. وسعت دید، قدرت بیان و ساختار اساسی فکر شاعر است که به شعر او روح می‌بخشد و هر خواننده‌ای با خواندن این اشعار، خود تبدیل به گوینده و آفریننده می‌شود.

مولف کتاب «زبان و ادبیات فارسی» به دیدگاه فردوسی درباره ایران اشاره کرد و گفت: فردوسی در شاهنامه، ایران را جایگاه دلیران، پهلوانان و آزادگانی معرفی می‌کند که همه خداپرست هستند و متوکل به پروردگارند و به کاری دست نمی‌زنند مگر از پروردگار یاری بطلبند.

وی افزود: این پهلوانان و آزادگان، کاری با دروغ، حیله و نیرنگ ندارند و علاوه بر داشتن صفات ملی و پهلوانی، دارای جوانمردی، سخنوری، ساده‌دلی، شجـاعت، راســـــت‏گویی، نیکو
فردوسـی می‏خواهد که شخصیت داستان‏هایش، مظهر خصال شایسته و بزرگ‌منشی و جوان‏مردی باشند
عهدی و بزرگ‌منشی هستند و جلوه‏گری این سجایا، در بعضی از شخصیت‌ها، بارزتر است و هر کدام از شخصیت‌های داستانی، جایگاه خاص خود را دارند.

کریم‌زاده نقشینه به داستان‌های شاهنامه اشاره کرد و گفت: در داستــــان‌های شاهنامه، شخصیت رفتاری قهرمانان داستان، در گفتارهای آنان نشان داده شده است؛ ساده‏دلی و صفای باطن اسفندیار، خودبینی رستم، دوراندیشی پشوتن و...

این پژوهشگر و مدرس ادبیات فارسی افزود: فردوسی حوادث وحشت‌زای را با فلسفه عقلی و حکمت عملی اخلاقی، چنان توجیه می‌کند که خواننده را قانع و خرسند می‌سازد. او با تیزبینی شگفت‌انگیز خود، نکات اخلاقی، حکمی و موضوعات
وسعت دید، قدرت بیان و ساختار اساسی فکر شاعر است که به شعر او روح می‌بخشد و هر خواننده‌ای با خواندن این اشعار، خود تبدیل به گوینده و آفریننده می‌شود
گوناگون و متنوع زندگی را برمی‌شمارد و محرومیت‌ها و جنبش‌های فکری و فرهنگ ایرانیان را در فراز و نشیب‌ها بازگو می‌کند.

وی افزود: فردوسی آزادگی، خردورزی، دانش‌پژوهی، هنرگرایی، اصالت، نیکوکاری و راستی را وسیله سرافرازی و پیروزی ملت ایران می‌داند و همگان را به خردورزی، دادپیشگی، نیک‌اندیشی، نیک‌کامی، آزادگی، فضیلت‌جویی و... رهنمون می‌شود.

این ایران‌شناس یادآور شد: فردوسـی می‏خواهد که شخصیت داستان‏هایش، مظهر خصال شایسته و بزرگ‌منشی و جوان‏مردی باشند. پس می‏توان این اثر را به دلیل کیفیت معنایی و کمیتی آن، یکی از بزرگ‏ترین آثار ادبی جهان دانست.

وی در خاتمه تصریح کرد: اگر کل اندیشه‌های اخلاقی را به دریایی تشبیه کنیم، تک‌تک موضوعات اخلاقی، مثل گوهرهایی هستند که فردوسی آن‏ها را به شکل هنرمندانه بیان کرده است.

مجموعه اسامی اصلی و مستعار آدم های مشهور




نادر شاه / نادرقلی

لنین / ولادیمیر ایلیچ اولیانف

پرنسس دایانا / دیانا فرانسس اسپنسر

عطار نیشابوری / فرید الدین ابوحامد

ارد بزرگ / مجتبی شرکا

میرزاده عشقی / سید محمدرضا کردستانی

سیمین بهبهانی / سیمین خلیلی

امیر کبیر / تقی فراهانی

م. امید / مهدی اخوان ثالث

شهریار / محمدحسین بهجت تبریزی

ذبیح الله منصوری / ذبیح الله حکیم الهی دشتی

رضا شاه / رضا سوادکوهی

کمال الملک / محمد غفاری

مارک تواین / ساموئل لنگهورن کلمنس

حافظ / شمس الدین محمد شیرازی

چارلی چاپلین / سِر چارلز اسپنسر چاپلین

پروین اعتصامی / رخشنده اعتصامی

صائب تبریزی / میرزا محمد علی

سلمان فارسی / روزبه

ستارخان / ستار قره‌داغی

میرداماد / میر برهان‌الدین محمدباقر استرآبادی

باقرخان / باقر تبریزی

نسیم شمال / سید اشرف‌الدین گیلانی

جبار باغچه بان / میرزا جبار عسگرزاده

ایرج / حسین خواجه امیری

بدیع الزمان فروزانفر / محمدحسین بشرویه‏ای

چه گوارا / رنستو رافائل گوارا دلاسرنا

سعدی / مُصلِح الدین مُشرف بن عَبدُالله

هایده / معصومه دده بال

عزیز نسین / مَحمَت نُصرَت

آتا تورک / مصطفی کمال پاشا

ولتر / فرانسوا ماری آروئ

بودا / سیدارتا گوتما

بیل کلینتون = ویلیام جفرسون بلایت سوم

سیمون بولیوار / سیمون لوسی ارنستین ماری

پله / ادسون آرانتس دوناسیمنتو

گوگوش / فائقه آتشین

پوران / فرح‌دخت عبّاسی طاقانی

نیما یوشیج / علی اسفندیاری

مهستی / افتخار دده بال

پرویز یاحقی / پرویز صدیقی پارسی

سوسن / گل اندام طاهرخانی

ابی / ابراهیم حامدی

حمیرا / پروانه امیرافشاری

افلاطون / آریستو کلس

پریسا / فاطمه واعظی

خواجه نصیرالدین طوسی / ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی

معین / نصرالله معین

گلاب آدینه / گلاب مستعان

شیرین بینا / شیرین صدق گویا

مادر ترزا / آگنس گوک بژازین

بزرگ علوی / مجتبی علوی

نادره / حمیده خیر آبادی

تیتو / جوزپ بروز

ثریا قاسمی / مولود ملاقاسم

دلکش / عصمت باقرپور بابُلی

جان وین / ماریون موریسون

ایرج راد / اکبر حسنی راد

سیروس گرجستانی / علی اکبر محمدزاده گرجستانی

استالین / یوسف ویساریونوویچ ژوگاشویلی

بهروز وثوقی / خلیل وثوقی

فرح پهلوی / فرح دیبا

سولات سار = پل پوت

فروزان / پروین خیر بخش

گوهر مراد / غلامحسین ساعدی

ر . اعتمادی / رجبعلی اعتمادی

م . الف . به آذین / محمود اعتمادزاد

ملکه الیزابت / الیزابت الکساندرا مری ویندسور

عهدیه / عهدیه بدیعی

ابوعمار / یاسر عرفات

ستار / عبدالحسن ستار پور

ماکسیم گورکی / آلکسی ماکسیموویچ پِشکوف

سندی / شهرام آذر

ملک الشعرا / محمدتقی بهار

مرضیه / اشرف السادات مرتضایی

نلی / شمسی اشتری

آریل شارون / آریل ساموئل مشرایبر

عبدالکریم سروش / حسین حاج فرج الله دبّاغ

اندی / آندرانیک مددیان

الهه / بهار غلامحسینی

تروتسکی / لو داویدوویچ برونشتاین

آغاسی / نعمت الله آزموده

کیتارو / ماسانورى تاکاهاشى





ماخذ : معلومات عمومی




رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان: موج جدید کاهش قیمت مسکن



رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور گفت : سیاستگذاری های دولت در بخش مسکن هم اکنون افزایش کاذب قیمت ها را مهار کرده و موج جدیدی از کاهش قیمتها را بوجود آورده است.
به گزارش خبرنگار صدا و سیما، مجتبی بیگدلی با بیان این که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین کننده قیمت در شهرهای جدید است، افزود : همچنین صدور پروانه ، مجوز ساخت و هرگونه نقل و انتقالات در این شهرها در اختیار این وزارتخانه بوده و سیاستگذاری های دولت در بخش مسکن هم اکنون افزایش کاذب قیمت ها را مهار کرده است. 

وی با اشاره به افزایش کاذب قیمت مسکن در تهران تصریح کرد : ترسیم بازاری منطقی، به نفع تولید کننده و مصرف کننده است و راهبرد کاهش قیمتها در شهرهای جدید بر روند کاهش قیمت ها در کلان شهری همچون تهران تاثیرگذار خواهد بود. 

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان افزود : با توجه به اجرای سیاست های دولت در بخش مسکن ، پیش بینی می شود قیمت ها امسال تا 20 درصد کاهش یابد.

رحماندوست: من به تعاریف ایرانی و اسلامی از کودک معتقدم


 
 

   
مصطفی رحماندوست

فرهنگی: مصطفی رحماندوست گفت: اعتقاد من در شخصیت پردازی بر پایه تعاریف ایرانی و اسلامی از کودک است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دومین مراسم افطار با هنرمندان همایش کلمات روزه دار با حضور مصطفی رحماندوست، روایتگر کودکانه های ایران و جمع کثیری از شاعران و علاقه مندان شعر و ادب فارسی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

این مراسم با اجرای "جواد محقق" عضو شورای عالی شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نویسنده کودک و نوجوان آغاز شد.

در ابتدای این مراسم استاد محقق با اشاره به بی نیاز بودن مصطفی رحماندوست از هرگونه معرفی و توصیفی اشاره کرد: وی از بنیانگذاران ادبیات کودک و نوجوان در سال های بعد از انقلاب است و در طی سه دهه گذشته با انتشار بیش از 161 کتاب برای کودکان و سردبیری نشریات سروش و رشد و همکاری با سایر مطبوعات توانسته است جایگاه ویژه ای در حوزه ادبیات کودک به دست بیاورد.

مجری ضمن دعوت از رحماندوست برای حضور در جایگاه هنرمندان و ایراد سخنرانی از وی خواست تا جلسه را با تعریفی از کودک و نوجوان آغاز کند.

مصطفی رحماندوست با بیان این نکته که هیچ تعریف جامعی از کودک و نوجوان در جهان وجود ندارد کلام خود را آغاز کرد و گفت: اگرچه تعاریفی از کودک وجود دارد یا برخی به دنبال کودک درون می گردند و هر کاری را به گردن آن می اندازند اما هیچ تعریف جامعی وجود ندارد.

وی افزود: جدای از این که حضور این کودک درون وجود خارجی دارد یا نه اما من همواره به دنبال یک نگاه آیینی و اعتقادی برای این دوره زیبای زندگی می گردم و معتقدم که کودک عضوی از طبیعت و جهان هستی است که هر چه بزرگتر می شود ازحقیقت خود دورتر می شود.

وی با اشاره به انتشار مقاله "تو پر پرواز من را قیچی کردی" در 20 سال پیش خاطر نشان کرد: آنچه که کودک را تعریف می کند همان نزدیک بودن وی به مادر هستی و طبیعت است و همین باعث شده تا گاهی با کودکان 50 ساله روبه رو شده و از بودن با آنها لذت ببریم و گاهی بزرگان 10 ساله ای را ببینید که از ان ها دوری کنید.

این عضو شورای عالی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با یادآوری تعریف "ویلیام لیت" تصریح کرد: ویلیام لیت با استفاده از معصومیت و تجربه کودک را تعریف می کند و معتقد است که با حرکت به سوی معصومیت تجربه انسان کم شده و با حرکت به سوی تجربه و استفاده از آن در نظام های اجتماعی معصومیت از بین می رود و این دو مقابل یکدیگرند .

وی افزود : معصومیت هیچ قاعده ای ندارد زیرا کودک با استفاده از ابزار کودکی خود به هیچ یک از حرکت های اجتماعی اهمیت نداده و تنها به کار خود مشغول است در حالی که تجربه به دنبال ایجاد ارتباط با اجتماع، به هم زدن وضع موجود و به دست آوردن موفقیت است و همین امر تجربه را از حقیقت زندگی دور می کند و این امر باعث شده تا جوامعی هم که تحت تأثیر این نگاه شکل بگیرد گاهی معصومیتی بیش از تجربه داشته و گاهی تجربه آن ها بیشتر باشد.

وی با اشاره به تعریف دکتر علی شریعتی از جوامع جهان سوم اظهار کرد: دکتر شریعتی معتقد بود که جهان سومی ها سه دسته اند که گروه اول همواره کت و شلوار پوشیده و تمرین غربی شدن می کنند و نفوذ در آن ها برای استعمارگران آسان است. گروه دوم نیز با اعتقاد به نداشته های خود و جست و جوی کمبودهای فرهنگی و علمی راه را برای بیگانگان باز می کنند. اما استعمار همواره از دسته سومی ترسیده است که با لباده و پای برهنه در پاریس قدم زده و به خودش همچون کودکی اعتقاد دارد و تنها کار خودش را می کند.

وی با تأکید بر این که من به جهان تجربه تعلقی ندارم، گفت : همواره بعد از خلق هر یک از آثار خود راهی مدارس می شوم و تا زمانی که رضایت و موافقت کودکان را در رفتارهایشان پیدا نکنم هرگز به سراغ چاپ آن نخواهم رفت.

مراسم افطار با هنرمندان با سوال دیگری از محقق درباره تعاریف جامعه جهانی از نوجوانی ادامه یافت که رحماندوست در پاسخ به این سوال گفت: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همچون سایر مراکز فعال در این حوزه در دنیا گروه سنی دوره راهنمایی را نوجوان تلقی می کنند.

وی با اشاره به این که من یکی از مقصران اصلی تعریف گروه های سنی در ایران هستم افزود : در 20 سال پیش به پیشنهاد من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این گروه های سنی تعریف شد و در اوضاع به هم ریخته آن زمان کاری بسیار موفق محسوب می شد اما امروزه این تقسیم بندی از اعتبار ساقط شده و نیاز به یک تقسیم بندی جدید داریم و امیدوارم ضرورت این حوزه به زودی تشخیص داده شود و این اتفاق شکل بگیرد.

رحماندوست با یادآوری تعاریف بین المللی ادامه داد: طبق تعریف یونسکو، کودکی تا 12 سالگی و نوجوانی تا 19 سالگی ادامه دارد و اگر در فضای خارج از ایران و اروپا به جوان 28 ساله هم نوجوان بگویید بسیار لذت می برد و این در حالی است که در ایران این نگاه را بد می دانند و مهم تر از آن فرهنگ های جغرافیایی نیز بر این تعاریف تأثیر گذار بوده است زیرا در کشورهای عربی با ازدواج های زودرس و یا در افغانستان و پاکستان با ورود به اجتماع و کارهای سخت چیزی به نام نوجوانی معنای خارجی ندارد زیرا تا 10 سالگی کودکی را تجربه کرده و از آن به بعد دیگر نمی توان واژه نوجوان را به او نسبت داد.

وی افزود: امروزه در جهان خط کشی علمی ایجاد شده هر دو سال یکبار تعریف می شود و من نیز با تبعیت از این خط کشی علمی راه را برای تعاریف این حوزه هموار کرده ام و در حال حاضر برای کودکان صفر تا دو سال «سبزی ریزه میزه» را نوشته ام که شامل ترانه های نوازشی است که راه ارتباط والدین با کودک را هموار می کند و برای کودکان دو تا چهار سال و چهار تا شش سال نیز آثاری مجزا خلق می کنم .

این عضو شورای داستان گویی یونسکو با اشاره به طرح صفر سالگی در کارخانه سونی گفت: در این کارخانه از من دعوت شد تا با شرکت دراجرای یک طرح فوق العاده آموزشی، کودکان را از بدو تولد تحت کنترل قرار دهیم و من از اجرای این طرح جامع و کامل و عالی توسط دیگران اندوهگین بودم. من به آنها پاسخ رد دادم و گفتم صفر دیر است و باید قبل از تولد این آموزش ها شروع شود و با همکاری سه پزشک متخصص ماما و استفاده از تست های تحقیقاتی، 10 خانم باردار را به مدت هفت ماه تحت کنترل قرار دادیم که این طرح نیمه کاره رها شد زیرا توان مالی انجام آن را نداشتیم .

وی با تأکید بر این که دوره نوجوانی سخت ترین دوره زندگی هر انسانی است، گفت: این دوران زمان تجربه تنهایی و نیازهای متفاوت است که باعث می شود تا هیچ یک از نویسنده های جهان نتوانند ارتباط درستی با این دوره برقرار کنند .

رحماندوست افزود: امروزه کارهای عرفانی خوبی از سوی برخی نویسنگان به رشته تحریر درآمده و من نیز دو کار عاشقانه متفاوت را برای این گروه سنی انجام داده ام زیرا در این دوره برقراری ارتباط برای آنها با دیگران و به ویژه جنس مخالف بسیار مشکل شده و در عین حال که علاقه زیادی برای این برقراری ارتباط دارند اما از آن نیز می ترسند و صحنه های زیبایی چون "دیدار می نمایی و پرهیز می کنی" را پدید می آورند و من نیز با درک این موقعیت نوجوانان دو مجموعه "ترانه های عاشقانه" و "کاش حرفی بزنیم" را با استفاده از ابزارهای دینی و روانشناسی برای آن ها رقم زدم.

وی با اشاره به توجه نوجوانان به داستان های پینوکیو و شازده کوچولو و شخصیت انگاری نوجوانان در کشورهای مختلف تصریح کرد: دوره نوجوانی دورانی است که نوجوانان از طرفی به دنبال همزادپنداری بوده و از طرف دیگر به دنبال مریدی و مرادی اند و نوجوان نیاز به حرف زدن و راهنمایی گرفتن دارد و در این دوره والدین و معلم از هرچیزی بیشتر اهمیت دارند.

این شاعر کودک و نوجوان در پایان بخش اول مراسم گفت: اگرچه در زمان ما کتاب کودک و نوجوانی با معنای امروزی وجود نداشت اما من خوشحالم که امروزه آثار زیادی برای کودکان و نوجوانان در ایران منتشر می شود و امیدوارم به زودی به معیارهای جهانی و متناسب با تعداد دانش آموزان اثر تولید شود.